چرا بچه‌های پیش فعال بد خط می‌نویسند؟

والدین آنها با وجود آنکه تلاش زیادی در بهبود خط کودکان انجام می دهند، پیشرفتی در کارشان نمی بینند و دلایل این بدخطی را نیز به درستی نمی دانند. از این رو، به چند دلیل عمده و اصلی بد خطی در بچه های پیش فعال، و همچنین راه کارهای اصلاحی آن، می پردازیم.

نوشتن، به مهارتی حرکتی نیز نیاز دارد و کودکان پیش فعال به دلیل نقص در مهارت های حرکتی، در نوشتن نیز مشکل دارند. طبیعی است عدم تمرکز کافی آنها نیز تاثیر گذار است. مهارت های حرکتی، نوعی توانمندی برای انجام فعالیت ها و حرکات بدنی هستند. مهارت های حرکتی بزرگ و کلی، برای حرکات بزرگ همچون دویدن، مورد نیاز است و مهارت های حرکتی کوچک، برای حرکات کوچک، همچون نوشتن نیاز است. کودکان پیش فعال (ADHD) در هر دو مهارت بزرگ و کوچک حرکتی مشکل دارند، به همین دلیل نیز بد خط می نویسند. از این رو، وقتی در کنترل حرکات دستشان مشکل دارند، طبیعی است نتوانند با سرعت و به طور صحیح بنویسند. معمولا به این کودکان، برچسب بی نظم نویسی و درهم نویسی زده می شود. متاسفانه این برچسب ها موجب کاهش اعتماد به نفس و احساس ناکامی در آنها می شود که در نهایت افت تحصیلی و حتی طفره رفتن از تکالیف نوشتاری را موجب می شود. از این رو، اگر کودک شما با نوشتن خیلی مشکل دارد بهتر است وقتی از پزشک وی بگیرید و نشانه های پیش فعالی را توسط متخصصان بررسی نمایید.

البته، در تشخیص بچه های پیش فعال و با کمبود توجه، صرفا یک تست نمی تواند کافی باشد، کودک باید ابتدا توسط پزشک چکاب شود، سپس اگر شش یا بیشتر از شش نشانه پیش فعالی همچون پیش فعالی زیاد، عدم توجه در موارد مختلف، برانگیختگی و تکانشی عمل کردن،… در وی مشاهده گردید، پزشک تشخیص پیش فعالی به کودک می دهد. وجود این نشانه ها در خانه و مدرسه می بایستی مشاهده شده باشد و حداقل شش ماه از مشاهده این نشانه ها گذشته باشد. معمولا درمان به صورت تلفیقی شامل درمان دارویی، مشاوره روانشناسی، رفتاردرمانی، و تغییر شیوه زندگی صورت می گیرد. برخی از این درمان ها می تواند در مهارت های حرکتی به کودک پیش فعال کمک کند. بیشتر تحقیقات روانشناسی نشان می دهند درمان دارویی به تنهایی کافی نیست بلکه برای درمان درست نویسی و دست خط بچه های پیش فعال، نیاز به آموزش مهارت های حرکتی نیز احساس می شود.

چند راه کار درمانی برای خوش نویسی در بچه‌های پیش فعال

از مدادهای کوچکتر استفاده کنید که بجای آنکه کل دستشان را برای گرفتن بکار ببرند، صرفا از نوک انگشتانشان برای نگه داشتن مداد استفاده کنند. شما می توانید حتی مداد را از وسط دو نصف کنید.
از فوم برای گرفتن و نگه داشتن مداد استفاده کنید تا کودک بتواند به درستی و در موقعیت صحیح مداد را در دستش نگه دارد. در واقع، نحوه و نگه داری درست مداد باید به آنها به مدت بیشتری آموزش داده شود.
انگشتان آنان نیاز به تقویت دارد؛ از این رو برای تقویت عضلات انگشتان دست می توانید از وسایل ورزشی که برای تقویت انگشتان دست تهیه شده، استفاده کنید.
زمان نوشتاری باید برای بچه های پیش فعال بیشتر در نظر گرفته شود. هر چه بچه ها بیشتر عجله کنند، بدخط تر می نویسند.
سعی کنید حتما تکالیف شان را در برگه ها و دفترچه های خط دار بنویسند نه در دفترچه های بی خط.
تمرینات نوشتاری شادی آور و یا خنده دار برایش بکار ببرید که نوشتن را تمرینی کسالت آور ندانند؛ بازی هایی که نیاز به نوشتن دارند خوب هستند.
مراقب نحوه نشستن کودک باشید که صاف نشسته باشد و مچ و انگشتهایش می بایستی موقع نوشتن کمی حرکت کنند، شانه ها و ساعدها می بایستی بیشترین کار را در نوشتن انجام بدهند.
نوشتن خیالی روی هوا، نیز یک تمرین است که می تواند کمک کند چگونه هنگام نوشتن از عضلات به طور صحیحی استفاده نمایند.
به گزارش فوت و فن، بازی هایی که به نوعی با تقویت انگشتان دست سرو کار دارند، در نوشتن صحیح تاثیر مثبتی دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا