مبارزه با قاتل نامرئی

 آلودگی محیط مام طبیعت را از زیبایی و تنوع زیستی محروم می‌کند. هر سال میلیون‌ها نفر از مردم در اثر مشکلاتی که مربوط به انواع مختلف آلودگی‌ هستند جان خود را از دست می‌دهند. کلید اصلی برای زندگی سالم این است که منابع آلاینده هوا شناسایی شود و راهکارهای کاربردی و مفید برای پیشگیری از آلودگی هوا یا کاهش آن اعمال شود.

اگر در شهرهای پردود و ترافیک زندگی می‌کنید و از بخت خوش! جزو افراد فهمیده و بینا هستید و دلتان می‌‌خواهد برای کاهش آلودگی هوا دست به کار شوید، به شما راهکارها و ایده‌های مختلف ارائه می‌دهیم تا بتوانید با این نیت خداپسندانه سهمی در کاهش آلودگی هوای شهرتان و البته حفظ سلامت خود و سایر افراد خانواده و همشهریان داشته باشید.

۱- استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی: تا آنجا که می‌توانید کمتر از وسایل نقلیه شخصی و بیشتر از ناوگان مسافربری عمومی برای تردد در سطح شهر استفاده کنید. پیاده‌روی در این هوا را هم فراموش کنید.

۲- رانندگی هوشمندانه: اگر مجبورید از خودروی شخصی استفاده کنید، هوشمند برانید و بنزین را بیهوده هدر ندهید. رعایت سرعت مطمئنه و سبک کردن خودرو از لوازم غیرضروری برای حفظ و ذخیره بنزینی که هر روز مصرف می‌کنید از اقدامات ضروری است.

۳- معاینه فنی: مرتب وضعیت سلامت خودرو را بررسی کنید تا بنزین زیاد نسوزاند. این یعنی صرفه‌جویی در هزینه و دوام بیشتر خودرو.

۴- تنظیم باد لاستیک‌های خودرو: وقتی باد لاستیک‌های خودرو تنظیم نباشد، سوخت بیشتری مصرف می‌شود. همیشه باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید تا تأثیر منفی کمتری روی محیط زیست داشته باشند.

۵- خرید خودروهای کم‌مصرف: خودروها یا وسایل نقلیه‌ای بخرید که به سلامت محیط زیست کمک کنند. خودروهایی که مصرف بیشتری دارند آلودگی بیشتر جو را به همراه خواهند داشت زیرا بنزین بیشتری می‌سوزانند.

6-2

۶- سبز شوید: کارهای زیادی می‌توانید در جهت دوستدار محیط زیست بودن و حفاظت از آن انجام دهید. کافیست به مقامات مسئول در این زمینه مراجعه کنید و از آنها راهکار بخواهید.

 

۷- پرورش گل و گیاه: پرورش گیاهان به هوا مواد مغذی و لازم را برای تنفس می‌دهد. گیاهان زیادی هستند که مواد مضر موجود در جو را نوش جان می‌کنند. تحقیق کنید و ببینید پرورش کدام آسان‌تر است و به دنیای اطرافتان کمک می‌کند.

۸- استفاده از رنگ‌هایی که مواد آلی فرار کمتری دارند یا بر پایه آب هستند: از رنگ‌های پلاستیک استفاده کنید نه روغنی. هر چه کمتر از محصولات روغنی استفاده کنید، بهتر نفس خواهید کشید.

۹- لامپ اضافی خاموش: لامپ‌های اضافی را خاموش کنید. هر چه بیشتر انرژی هدر دهید، بیشتر هوا را آلوده می‌کنید.

۱۰- خرید منابع انرژی سبز و دوستدار محیط زیست: از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کنید؛ مثل هیدروالکتریک (تولید برق به وسیله آب یا بخار)، باد یا انرژی خورشید.

۱۱- استفاده از انرژی خورشیدی: به جای منابع انرژی معمول، از انرژی خورشیدی استفاده کنید. انرژی خورشیدی میلیون‌ها تن انرژی برای ما ذخیره می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است.

۱۲- استفاده از گاز طبیعی به جای ذغال چوب: با این کار، سوخت‌های فسیلی را وارد هوا نمی‌کنید که برای محیط زیست خطرناک باشند.

۱۳- استفاده از شومینه‌های هیزمی تأییدشده: به جای شومینه نفتی، از شومینه هیزمی که توسط سازمان حافظت از محیط زیست تأیید شده استفاده کنید. هر چه سوخت کمتری به کار ببرید، برای جو بهتر است.

۱۴- خشک کردن لباس‌ها روی بند رخت: به جای استفاده از ماشین خشکشویی، لباس‌ها را روی بند رخت آویزان کنید تا خشک شوند. مصرف انرژی کمتر یعنی زندگی بهتر و سالم‌تر.

۱۵- استفاده از مواد بازیافتی: اگر به مواد بازیافتی دسترسی دارید و می‌توانید آنها را انتخاب کنید، از آنها استفاده کنید. این مواد انرژی کمتری نسبت به مواد دیگر مصرف می‌کنند.

۱۶- استفاده از هر دو روی کاغذ: از هر دو طرف کاغذ استفاده کنید. در غیر این صورت، اسراف کرده‌اید.

۱۷- استفاده مجدد از کیسه‌های کاغذی: کیسه‌های کاغذی تقریباً برای هر کاری که فکرش را می‌کنید مناسب هستند و به همان جای اولشان بازخواهند گشت.

۱۸ عدم استفاده از کیسه‌های نایلونی: این کیسه‌ها از مواد نفتی تهیه شده‌اند و برای محیط زیست مضر و تجزیه‌ناپذیرند.

۱۹- استفاده از محصولات با کمترین بسته‌بندی: وقتی چیزی می‌خرید، آنهایی را انتخاب کنید که حداقل بسته‌بندی را دارند و یا بسته‌بندی آنها قابل استفاده است.

۲۰- استفاده از جارو به جای دستگاه‌های دمنده: از وسایلی که گرد و خاک به هوا پخش می‌کنند استفاده نکنید. یک وسیله جایگزین پیدا کنید. مثلاً به جای اینکه از دستگاه‌های دمنده برای خاکروبی استفاده کنید و گرد و خاک و برگ‌های خشک شده را به هوا پخش کنید، آنها را جارو کنید.

۲۱- عدم استفاده از مواد خطرناک شیمیایی: اگر از موادی استفاده می‌کنید که مواد شیمیایی بسیاری دارند یا بوی آنها شدید و آزاردهنده است، بهتر است یا اصلاً از آنها استفاده نکنیم یا در محیط باز، نه در فضای بسته، از آنها استفاده کنیم.

۲۲- سیگار را ترک کنید: سیگار را ترک کنید و اطرافیان را نیز به این کار تشویق کنید. استنشاق دود برای شما و کیفیت هوای اطراف شما مضر است.

۲۳- بستن منافذ: منافذ داخل و اطراف خانه را طوری ببندید که مجبور نباشید انرژی زیادی برای گرم کردن خانه مصرف کنید.

۲۴- کم کردن رفت‌وآمدها: سعی کنید به جای چند بار تردد با وسیله نقلیه، طوری برنامه‌ریزی کنید که با یک بار بیرون رفتن، همه کارهای خود را انجام دهید و بنزین کمتری مصرف کنید.

۲۵- بازرسی انرژی: بازده انرژی محل زندگی خود را بسنجید و از کارشناس بخواهید شما را راهنمایی کند که چطور با راندمان و بازده بیشتری انرژی را مصرف کنید. آنها به شما توصیه‌هایی می‌کنند که برای شما مفیدند و در درازمدت از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

۲۶- استفاده از محافظ برق (سه‌راهی): اگر چندین وسیله برقی در یک محل دارید، از محافظ برق یا سه‌راهی استغاده کنید و در زمان عدم استفاده خاموشش کنید تا انرژی برق و وسایلی که به آن متصل است ذخیره شود.

۲۷- استفاده از پنکه به جای کولر: اگر بیرون خیلی گرم نیست، به جای کولر از پنکه استفاده کنید زیرا انرژی کمتری مصرف می‌کند.

۲۸- استفاده از پتو در سرما: وقتی بیرون خیلی سرد نیست، به جای هدر دادن گرما و انرژی، چند لباس بپوشید یا از پتو استفاده کنید.

۲۹- کاهش، استفاده مجدد، بازفت: تا می‎‌توانید بازیافت کنید تا دوباره قابل استفاده در وسایل دیگر باشد. در این صورت، شما با خرید محصولات جدید مشکل روی مشکل نمی‌گذارید.

۳۰- خرید محصولاتی که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند: تا جایی که امکان دارد کالاهایی را بخرید که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند نه از مواد نو. در این حالت کمتر از مواد خام در تولید محصولات استفاده می‌شود. اگر عاشق خرید هستید، محصولاتی که لوگوی بازیافت دارند یا حداقل از مواد قابل بازیافت تهیه شده‌اند بخرید.

۳۱- کاهش پست‌های ناخواسته: اگر هر روز پست‌های ناخواسته یا بسته‌های تبلیغاتی زیادی از شرکت‌های مختلف دریافت می‌کنید، وقتش رسیده که با شرکت‌های تأمین‌کننده تماس بگیرید و صندوق پست خود را از بسته‌های تبلیغاتی خالی کنید و میلیون‌ها درخت را از بریده شدن توسط تبر برای تولید کاغذ نجات دهید.

322

۳۲ خرید باتری‌های قابل شارژ: هر سال میلیاردها باتری فروخته و غیرمستعمل می‌شود. یک شارژر و چند باتری قابل شارژ بخرید و دیگر پولتان را دور نریزید.

 

۳۳- خرید محصولاتی که ستاره انرژی دارند: خرید این محصولات مطابق با نیازهای خاص ذخیره انرژی هستند.

 

۳۴- استفاده از آب سرد به جای گرم: استفاده از آب سرد برای شست‌وشوی لباس از آب گرم برای محیط زیست مناسب‌تر است زیرا سوخت کمتری استفاده می‌کند.

 

۳۵- خوردن غذاهای ارگانیک: غذاهایی مانند گوشت و سبزیجات را بخورید که محلی و تولید شهر محل سکونتتان هستند. یعنی برای رسیدن به دست شما فاصله زیادی را طی نکرده‌اند. مهم‌ترین نتیجه این کار، کمک به رونق اقتصادی شهرتان است.

۳۶- پرورش میوه و سبزیجات: اگر حیاط یا پشت بام دارید خودتان یک باغچه درست کنید و میوه و سبزی بکارید. میوه و سبزیجات برای اینکه به دست شما برسند راه درازی می‌پیمایند. با پرورش آنها در باغچه حیاط منزل از میزان ترددها و در نهایت آلودگی هوا بکاهید.

۳۷- درخواست کار در منزل: برای تغییر در وضعیت هوا، از کارمندان خود بکاهید در منزل کار کنند. کنفرانس‌های ویدئویی و صوتی زیادی هستند که کار را در منزل برای شما راحت می‌کنند. با این کار نه تنها تردد به اداره کمتر می‌شود و در هزینه صرفه‌جویی می‌کنید بلکه آلودگی هم کاهش می‌یابد.

به گزارش فوت و فن، البته، اینها تمام روش‌هایی که می‌توانید با آلودگی هوا مبارزه کنید نیستند اما شما می‌توانید با رعایت آنها از بزرگتر شدن مشکل پیشگیری کنید. در مطلب بعد، نکاتی در مورد نحوه تهویه و پاکیزه کردن هوای منزل و مبارزه با نشت آلودگی هوا به محیط‌های بسته به شما خواهیم گفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا