استفاده از تلفن همراه شیوه راه رفتن افراد را تغییر می دهد

امروزه افراد زیادی را در شهرهای بزرگ می بینیم که حین راه رفتن سرهایشان روی تلفن های همراه خم شده و مشغول استفاده از گوشی هایشان هستند.به گفته دانشمندان، این پدیده نه تنها از نظر بصری آزاردهنده است بلکه در حال تغییر دادن تدریجی شیوه راه رفتن انسان هاست.

این محققان در جریان مطالعه ای متوجه شدند که گام برداشتن افراد در هنگام استفاده از تلفن همراه به شدت بلندتر می شود.
محققان دانشگاه دلاویر در آمریکا در این مطالعه از 22 داوطلب خواستند که همزمان با راه رفتن روی دستگاه تردمیل برای دوره های دو دقیقه ای، شماره ای را با تلفن همراه خود بگیرند.
انعطاف زانو، حرکت باسن و چرخش پای این افراد توسط 62 نشانگر بازتابی که در بازو، تنه، لگن و پاهای خود داشتند و نیز با دوربین های حساس به حرکت، اندازه گیری شد.
این آزمایش نشان داد زمانی که داوطلبان حواسشان معطوف به شماره گیری می شد، با گام های بسیار بلند و نامتعارف راه می رفتند، به طوری که در هر گام زانوها تا حد امکان و و مچ پاهایشان کاملا خم می شد.
به گفته محققان، این شیوه راه رفتن در افراد به طور ناخودآگاه است، زیرا بدن احساس می کند که در معرض خطر افتادن است و باید در وضعیت محافظتی قرار گیرد.
از سوی دیگر، گام برداشتن به شدت بلند و اغراق شده افراد در حین استفاده از گوشی همراه به طور بالقوه به آنها در گفت و گو و جبران کاهش دید کمک می کند.
'کلی سیمور' نویسنده ارشد این تحقیق از بخش مهندسی مکانیک در دانشگاه دلاویر گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد، افراد بالغ و سالم که در حین راه رفتن مشغول شماره گیری با تلفن همراه می شوند، الگوی راه رفتن بسیار محتاطانه ای را در پیش می گیرند که احساس بی ثباتی ناشی از انجام کار دیگری را همزمان با راه رفتن، جبران کند.
همچنین این محققان متوجه شدند که در حین آزمایش، شرکت کنندگان اشتباه های صرفا اندکی در شماره گیری تلفن داشتند و این موضوع نشان می دهد که آنها شماره گیری را بر تمرکز روی نحوه راه رفتن در اولویت قرار دادند.
مطالعه دیگری هم که توسط محققان دانشگاه 'بث' انجام شد، نشان داد افرادی که حین راه رفتن پیامک های تلفنی ارسال می کنند، شیوه ای محافظتی در راه رفتن در پیش می گیرند تا از برخورد با موانع و یا مواجهه با خطر پیشگیری کنند؛ علاوه بر این، پیمودن مسیر توسط این افراد در قیاس با زمانی که با تلفن خود کار نمی کنند، 26 درصد بیشتر طول می کشید. به گزارش ایرنا از روزنامه تلگراف،این تحقیق در مجله Motor Behaviour منتشر شده است.