تست تنفسی برای تشخیص دیابت

 دیابت معمولا از طریق آزمایش خون دردناک و تهاجمی تشخیص داده می‌شود اما اگر تحقیقاتی که در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد در حال انجام است به نتیجه برسد، بیماران می‌توانند بدون نیز به روش‌های تهاجمی و درناک و تنها با استفاده از یک تست تنفس ساده از وضعیت خود در زمینه ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت مطلع شوند.

پروژه‌های قبلی نشان می‌دهد که سطوح بالای ایزوپرن در تنفس افراد می‌تواند نشان دهنده ابتلای آنها به دیابت باشد اما در این پژوهش جدید محققان از "استون acetone" موجود در بازدم، که یک شاخص برای دیابت است کمک گرفته‌اند. در تنفس ما همچنین ترکیبات مختلف دیگری وجود دارد که بیانگر این بیماری است.

دستگاه کوچک دستی و قابل حمل تیم دانشگاه آکسفورد به اندازه کافی جمع و جور بوده و می‌تواند در مطب پزشکان به طور منظم مورد استفاده قرار گیرد.

این دستگاه با بهره‌گیری از یک پلیمر جاذب، استون موجود در بازدم را به دام انداخته و پس از آن به یک حفره نوری در داخل دستگاه می‌فرستد.

در این دستگاه یک لیزر نزدیک مادون قرمز برای اندازه گیری مقدار استون در تنفس فرد وجود دارد که اگر میزان استون در تنفس فرد بالا باشد به وی هشدار خواهد داد.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی بر روی داوطلبان انسانی، صحت تشخیص این دستگاه کوچک به دقت و درستی یک دستگاه طیف سنج جرمی بزرگ بود.

پیشتر نیز محققان دانشگاه کمبریج از یک تست تنفسی تشخیص ایزوپرن بجای آزمایش قند خون برای تشخیص هیپوگلایسمی استفاده کردند. این گروه از محققان کشف کردند که در هوای بازدمی افرادی که دچار افت شدید قندخون می‌شوند غلظت بالایی از ماده ایزوپرن وجود دارد.

خبر خوب برای بیماران دیابتی این است که به لطف این پروژه تحقیقاتی، روش استفاده از تست تنفسی می‌تواند جایگزین آزمایش روزانه قند خون شود که با سوراخ کردن سر انگشت به طور روزانه همراه است.به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ،این پژوهش در Analytical Chemistry به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا