کشف صدها ابزار سنگی 13 هزار ساله در آمریکای شمالی

در پی انجام عملیات بررسی و شناسائی در منطقه کارسون سیتی در نوادا – ایالات متحده آمریکا CARSON CITY, NEVADA ، بیش از یک هزار ابزار سنگی کشف شد . بررسی های کارشناسی نشان می دهد که این ابزار به فرهنگ هاسکت Haskett تعلق دارد که تاکنون به ندرت در حوزه آبگیر رودخانه بزرگ این منطقه کشف شده است . در بین این اشیا ، یک سرنیزه سنگی کاملا سالم مشاهده می شود که به نظر می رسد بزرگترین نمونه مشابه یافت شده در این منطقه باشد .

گفتنی است روی بدنه یکی دیگر از این سلاح های سنگی ، بقایای پروتئین گوشت فیل مشاهده شده است که به نظر کارشناسان ، این سند می تواند ، نشان دهنده وجود سنت شکار ماموت ها در این منطقه باشد .

بر اساس آزمایش های انجام شده ، قدیمی ترین این ابزارهای سنگی در فاصله زمانی 12 هزار سال پیش تا 13 هزار سال پیش ساخته شده اند . در این زمان ، مناطق بیابانی فعلی نوادا ، همگی زمین های سرسبز و مرطوب بودند .

در همین زمینه دارون دوک  Daron Duke پژوهشگر گروه تحقیقاتی انسان شناسی باختر دور Far Western Anthropological Research Group ، اعلام کرد : " فرهنگ هاسکت بسیار کمیاب است و تقریبا آثار کمی از ان ها به دست آمده است . تنها نمونه قابل بحث یافت شده از این فرهنگ ، در منطقه کلوویس Clovis به دست آمده بود که مرتبط با مراحل اولیه شکل گیری این فرهنگ است . احتمالا افراد این طایفه ، با خود محموله ای از ابزارها و سلاح های لازم جهت شکار را حمل کرده و دائما در حال حرکت در این مناطق بودند . بر اساس شواهد موجود ، این فرهنگ مدت زمان زیادی دوام نیاورده و به سرعت از بین می رود . بر این اساس ما می دانیم  این مردم دارای تعداد کمی جمعیت بوده و آثار چندانی از آن ها باقی نمانده است . با این حساب ما با خوش شانسی زیادی موفق به کشف این آثار شده ایم . "

این پژوهشگر انسان شناس احتمال می دهد که این ابزار احتمالا در حین عملیات شکار گم شده بودند . اعضای این تیم تحقیقاتی موفق به کشف نوزده سلاح سنگی تیز با لبه های از هر دو طرف تراش خورده شدند که در اصطلاح فنی به ابزارهای  rectangular bifaces شهرت دارند . این نمونه ابزار سازی در هیچ یک از دیگر فرهنگ ها و تمدن های قاره آمریکا تا زمان ورود اروپائی ها مشاهده نشده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا