راه اندازی کارخانجات تولید سازه های فضایی در مدار زمین

شرکتی موسوم به Tethers Unlimited هم اکنون در حال توسعه سیستم ویژه ساخت و ساز در فضاست که به آن SpiderFab گفته می شود. در این سیستم فوق مدرن از روبات هایی به شکل عنکبوت برای کنار هم قرار دادن ساختارهای بزرگ در مدار زمین یا جایی فراتر از آن استفاده می شود.

سیستم SpiderFab قابلیت های زیادی دارد که از آن جمله می توان به ساخت آنتن های رادیویی، بازوی مکانیکی فضاپیما و صفحات خورشیدی اشاره کرد. راب هویت مدیرعامل شرکت Tethers Unlimited می گوید: طی یک دهه آتی و فراتر از آن می توان به این چشم انداز رسید.

با این حال وی و شرکتش ایده های جاه طلبانه دیگری نیز در سر دارد. آنها استفاده از منابع طبیعی موجود در فضا برای ساخت زیرساختارهای لازم جهت فراهم آوردن شرایط ضروری حضور انسان در فضا را در سر می پرورانند. به عقیده آنها از این طریق می توان به حضور انسان در گوشه و کنار منظومه شمسی امیدوار بود.

راب هویت و دانشمندان دیگر به این واقعیت اشاره می کنند که طراحی و ساخت قطعات مختلف سیستم های فضایی و سرهم کردن آنها بر روی زمین و در نهایت پرتاب محصول نهایی به فضا فرآیندی زمان بر و پرهزینه است. از آن گذشته این استراتژی محدودیتهایی نیز در ابعاد سیستم های مورد نظر جهت پرتاب به فضا به همراه دارد.

سیستم SpiderFab تلاشی برای کاستن از هزینه ها و افزایش بازده کاری در چنین فرآیندهایی به شمار می آید. ایده اصلی در این نگرش جدید ارسال مواد خام نظیر فیبر کربنی به مدار زمین است. در آنجا روباتها مواد مختلف را به ساختارهای مورد نظر تبدیل و در نهایت با سرهم کردن آنها سیستم فضایی مورد نظر را ارایه می کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا