ساخت دستگاه تحریک مغز برای درمان پارکینسون و آلزایمر

استاد راهنمای این پروژه اظهار داشت: دستگاه تحریک الکتریکی مغز در سالهای اخیر برای درمان بالینی و تحقیقات شناختی مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر 'فرزاد توحید خواه' با اشاره به فعالیت های گسترده محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه تحریک مغز، گفت: شبیه سازی اثرات این جریانات در مغز از نگاه تئوریک، در چندین طرح تحصیلات تکمیلی همزمان با اجرای این طرح تعریف شده است و برای ساخت دستگاه، طرحی با حمایت ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت.
استاد دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: دو نمونه از این دستگاه با رعایت استاندارهای بین المللی ساخته شده است که قادر به تولید جریان های DC و متناوب برای انجام طرح های تحقیقاتی است و آزمایش های فنی و انسانی برای این دستگاه ها انجام شده است.
به گفته توحیدخواه، نمونه این دستگاه پیش از این در کشورهای اسپانیا، آلمان و امریکا ساخته شده است اما در ساخت دستگاه های تولید ایران، نیازهای محققان در نظر گرفته شده و دستگاه قابلیت اتصال به رایانه را داراست.
وی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت این دستگاه، یک سوم نمونه خارجی و حدود 20 میلیون تومان ارزیابی شده است.
استاد دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: از این دستگاه بدون هیچ عوارضی برای درمان بیماری هایی چون پارکینسون، آلزایمر و افسردگی استفاده می شود و می تواند روی تقویت حافظه هم تأثیر بگذارد.
گفت: جریان وارد شده توسط این دستگاه در حد دو میلی آمپر است و نسل دوم آن با هدف تمرکز بیشتر و عمیق تر روی مغز در دست تهیه است.
نمونه صنعتی دستگاه تحریک مغز اکنون ساخته شده و در آستانه تجاری سازی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا