درخواست همکاری سازمان فضایی اروپا

قرار است ماموریت فضایی eLISA L3 در سال 2034 میلادی به عنوان بخشی از پروژه بلندمدت Cosmic Vision plan آغاز شود. پیشنهاد اصلی انجام این ماموریت در سال 2014 میلادی به منظور شناسایی و بررسی امواج گرانشی مطرح شد.وجود امواج گرانشی برای اولین بار در نظریه عمومی نسبیت، توسط اینشتین مطرح شد؛ اما این امواج در ماه سپتامبر سال 2015 توسط رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (LIGO) به طور مستقیم شناسایی شدند.

دلیل اهمیت امواج گرانشی این است که اولا یک بخش کلیدی از نظریه نسبیت هستند و ثانیا درک عمیقی از ماهیت جهان هستی به دست می دهند.
بر خلاف سایر انواع تشعشعات، امواج گرانشی منفی وجود ندارد و از آنجا که این امواج، خم شدن واقعی پیوستار فضا و زمان هستند، هیچ چیز نمی تواند مانع آن ها شود. به عبارت دیگر امواج گرانشی می توانند از هرجایی به هرجای دیگر بروند و بدون هرگونه تداخل، از هر چیزی عبور کنند.
با استفاده از امواج گرانشی محققان می توانند فواصل بسیار دورتری را در فضا و حتی وقایع زمان گذشته را ببینند. این امواج، معمولا در اثر پدیده های بسیار پرانرژی مانند برخورد دو سیاهچاله فضایی تولید می شوند. امواج گرانشی که در سال 2015 میلادی شناسایی شدند، حاصل برخورد دو سیاهچاله فضایی بودند که جرم هریک 30 برابر جرم خورشید بود و در فاصله 1.3 میلیارد سال نوری از زمین قرار داشتند.
 به گزارش ایرنا از ساینس،بر اساس اعلام سازمان فضایی اروپا، این سازمان تا روز پانزدهم ماه نوامبر پذیرای درخواست همکاری متخصصان است و طرح های پیشنهادی را تا روز 16 ژانویه 2017 میلادی از متخصصان علاقمند دریافت می کند.