بازی های رایانه ای خشونت آمیز و رفتار کودکان

شاید کودکانی که بیشتر وقت خود را صرف بازی های کامپیوتری می‌کنند، تا حدی احتمال بیش‌فعالی و تمایل به دعوا کردن با همسالان خود داشته باشند اما به نظر نمی‌رسد این بازی‌ها تاثیر چندانی روی رفتار کودکان داشته باشند. به گفته پژوهشگران، کودکانی که کمتر از یک ساعت در روز به بازی کامپیوتری می‌ پردازند، نسبت به دیگران حالت تهاجمی کمتری دارند و نمره خوبی از معلمان خود دریافت می‌کنند.

به گفته محققان، حتی اگر در روز زمان زیادی صرف بازی های کامپیوتری شود، باز هم تغییر راه و رسم زندگی روزمره و تغییر در رفتارهای کودکان بسیار ناچیز است، به طوری که جای نگرانی برای والدین و پزشکان نیست.

در این مطالعه، پژوهشگران 217 نوجوان را که 110 نفر آنان پسر و 107 نفر دختر بودند، در نظر گرفته و عادات بازی کردن و نوع رفتار و شخصیت این نوجوانان از دیدگاه معلمان آنها در مدرسه مورد بررسی قرار گرفت.

کمی بیشتر از نیمی از دختران و 13 درصد از پسران هرگز بازی کامپیوتری انجام نداده بودند. 16 درصد از پسران و 3 درصد از دختران بیش از 3 ساعت در روز به بازی کامپیوتری می‌پرداختند.

محققان دریافتند تنها 22 نفر بیشترین زمان را در روز به بازی کامپیوتری اختصاص می‌دادند و احتمال مشکلات رفتاری، بیش فعالی نمایشی و مشکلات علمی در آنها بیشتر بود اما تاثیر این بازی‌ها در این افراد بسیار ناچیز بود. پژوهشگران می گویند راهی وجود ندارد که بتوان تعیین کرد کودکان به دلیل نوع شخصیت خود به سمت بازی‌های کامپیوتری کشیده می‌شوند یا بازی‌های کامپیوتری روی شخصیت کودکان تاثیر می‌ گذارد.

برخی از پزشکان معتقدند بازی‌های خشونت آمیز کامپیوتری سبب بروز رفتارهایی مانند پرخاشگری و عدم تفکر درست در کودکان می ‌شود اما محققان در این مطالعه می‌ گویند این بازی‌ها حتی مزایای غیر منتظره ‌ای نیز دارند و آن این است که کودکانی که به طور منظم کمتر از یک ساعت در روز بازی می‌کنند، نسبت به همسالان خود کمتر به مبارزه با دیگران و پرخاشگری می‌پردازند.

این مطالعه هنوز به درستی نمی‌تواند اثرات حقیقی این نوع بازی‌ها را روی کودکان ثابت کند و به تحقیقات بیشتری در آینده در این خصوص نیاز دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا