گوش‌ها هم سکته می‌کنند

دکتر عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، بیان کرد: سکته‌ی گوش یا کری ناگهانی حسی- عصبی یک بیماری نادر و بسیار حساس است که اگر برای فردی رخ دهد سرنوشت ساز تلقی می‌شود. این بیماری در واقع یک رخداد ناگهانی است که طی آن گوش ناگهان شنوایی خود را از دست می‌دهد که باید در این شرایط فرد به پزشک مراجعه کند. 
 متأسفانه علت اصلی و عمده‌ی این بیماری هنوز شناخته نشده، اما می‌توان گفت برخی بیماری‌های ویروسی در ایجاد سکته‌ی گوش مؤثرند. همچنین یورش دستگاه ایمنی به گوش درونی از دیگر عوامل است به این صورت که خود بدن به یکی از ارگان‌های خود آسیب می‌زند. 
 
وی در ادامه افزود: بسته شدن سرخ رگ لابیرنت که تک سرخ رگ تغذیه کننده خون گوش درونی است از دیگر عوامل به شمار می‌رود. اگر این سرخ رگ بسته شود، دستگاه تعادلی گوش و حلزون شنوایی هر دو از کار می‌افتد که این باعث همزمانی سرگیجه بسیار شدید و کم شنوایی می‌شود. دقایقی ابتدایی ممکن است سرگیجه یا تهوع و استفراغ نیز همراه باشد. 
 
عمرانی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده‌ی علائم از درمان‌های خود سرانه مانند چکاندن قطره خودداری کرده و ظرف چند ساعت به متخصص رجوع شود، چراکه در صورت مراجعه در یک زمان طلایی ، توانایی‌هایی برای بهتر شدن آستان شنوایی وجود دارد که این زمان طلایی حداکثر بین 7 تا 10 روز ذکر شده که پس از گذشت آن امکان بهبود با درمان‌های به دست آمده اندک است. 
 
وی در خصوص درمان‌های موجود برای کری ناگهانی گوش بیان کرد: کورتون خوراکی از جمله روش‌هایی است که در بسیاری از پژوهش‌ها کارایی خود را نشان داده و اگر به هنگام صورت پذیرد می‌تواند اثرگذار واقع گردد. البته در سال‌های اخیر تزریق آمپول‌ کورتون به درون گوش کمک‌های بسیاری به بیمار کرده است. 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا