نقش انتخاب ساعت کاری در افزایش رضایت شغلی

بر اساس پژوهش ها و مطالعات انجام شده توسط دانشگاه لافبورو (Loughborough University) انگلستان ، در صورتی که انتخاب ساعات کار بر عهده فرد کارمند قرار داده شود ، رضایت شغلی در افراد افزایش پیدا می کند .

محققان این دانشگاه در تحقیقات جدید خود دریافتند که افرادی که از کار خسته می شوند ، رضایت کمتری از زندگی داشته و سطح سلامت روانیشان کاهش پیدا می کند . به نظر این محققان عامل کلیدی در رسیدن به شادی و رضایت، توجه به این مساله است که آیا ساعت کاری افراد بر اساس آنچه آنها می خواهند تنظیم می شود ؟ در واقع توجه به این مساله رضایت را در افراد افزایش خواهد داد .

پژوهشگران دانشگاه لافبورو ، الگوهای زمان کاری و سطح آسایش بیست هزار نفر را در طول یک دوره هجده ساله مورد بررسی و مطالعه قرار دادند .

آن ها در این بررسی ها دریافتند که بیش از 55 درصد از کارگران که به طور منظم در طول هفته 50 ساعت یا بیشتر کار می کنند ، خواهان کار کمتر هستند . در حالی که در حدود چهل درصد از کارگرانی که بین 40 تا 49 ساعت در هفته کار می کنند ، خواهان این مساله نیستند .

پروفسور اندی چارلوود  (Andy Charlwood) سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید : هنگامی که کارگران از کار خسته می شوند به جهت ساعات کاری زیاد در طول هفته ، رضایت آنها از زندگی و سلامت روانی اشان رو به زوال می رود . او در ادامه اظهار داشت : خوشبختانه بیشتر کارگرانی که تجربه کار زیاد و خستگی آن را داشته اند ، قادرند تا زندگی خود را از نو تنظیم کنند بنابراین آنها در نظر می گیرند که بین ساعاتی که کار می کنند و ساعاتی که می خواهند کار کنند ، تعادل برقرار شود .  

اما مطالعات نشان می دهد که یک هشتم کارگران ، کسانی که کار زیاد انجام داده و دچار خستگی ناشی از آن می شوند ، دچار وضعیتی مشابه در دو سال بعد هستند و این منبع مهم و قابل توجهی برای نگرانی در این رابطه محسوب می شود .

پروفسور چارلوود برای حل این مشکل می گوید : برای کمک به حفظ سطح آسایش و رضایت کارگران ، سیاست های دولت و کارفرماها نیازمند تغییراتی است تا به وسیله آن قوانین از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار شده و کارگران بتوانند ساعات کاری خود را خود انتخاب کنند .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روابط انسانی (Human Relations) منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا