در تصفیه خانه جنوب تهران چه میگذرد؟

بی تردید مهم ترین مزیت تصفیه فاضلاب، تولید پساب است که می تواند برای آبیاری اراضی کشاورزی و فضای سبز مورد استفاده قرار بگیرد و یا به منظور تغذیه مصنوعی آبخوان ها در دشت های بحرانی مصرف شود. علاوه بر این، گاز متان حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب در تولید برق مورد بهره برداری قرار می گیرد.

یکی دیگر از موارد استفاده فاضلاب تصفیه شده، تولید کمپوست و کود کشاورزی از لجن فرآوری شده است که در اصلاح و بهسازی خاک و افزایش حاصلخیزی آن موثر خواهد بود.

برای آشنایی با فرآیند علمی تصفیه فاضلاب و تولیدات حاصل از آن، نحوه تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه جنوب تهران را مرور خواهیم کرد.   

نحوه تولید و فرآوری لجن

در تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران در دو بخش لجن از فاضلاب جدا شده، سپس تغلیظ و پس از فرآیند تثبیت در هاضم ها و تولید گاز متان، آبگیری و در محل دپوی لجن جمع آوری می شود.

در تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران در دو بخش لجن از فاضلاب جدا شده، سپس تغلیظ و پس از فرآیند تثبیت در هاضم ها و تولید گاز متان، آبگیری و در محل دپوی لجن جمع آوری می شود. لجن تولیدی در هر بخش به شرح زیر فرآوری می شود:

1- فرآوری لجن اولیه: لجن اولیه  لجنی است که به طور فیزیکی با کاهش سرعت فاضلاب در تانک های ته نشینی اولیه، ته نشین می شود و پس از جمع آوری توسط پمپ به تغلیظ کننده ثقلی منتقل می گردد. و از آنجا پس از تغلیظ جهت هضم بی هوازی وارد هاضم ها می شود.

2- فراوری لجن ثانویه: بخش عمده ای از لجن بیولوژیکی که در حوض های ته نشینی ثانویه، ته نشین می شود به عنوان لجن فعال برگشتی وارد حوض هوادهی شده و بخش دیگر به  عنوان لجن مازاد جهت تغلیظ وارد واحدهای تغلیظ کننده مکانیکی و پس از تغلیظ وارد هاضم های بی هوازی می شود.

لجن در هاضم های بیهوازی در دمای بین 38.5 تا 39.5 درجه سانتیگراد و پس از طی مدت ماند 17 تا 21 شبانه روز به صورت بی هوازی تثبیت (مواد آلی آن کاهش پیدا می کند) و گاز متان در بالای هاضم جمع آوری و پس از شیرین سازی (سولفورزدایی) جهت نگهداری وارد مخازن ذخیره گاز و از آنجا به مصرف واحدهای تولید برق و حرارت می رسد.

لجن هضم شده پس از خروج از هاضم ها توسط دستگاه های آبگیری تحت فشار جک های هیدورلیکی بخشی از رطوبت خود را از دست داده و آماده فرآوری بعدی به منظور آماده سازی جهت استفاده به عنوان کود کشاورزی می گردد.

میزان تولید لجن

لجن آبگیری شده که روزانه توسط کامیون ها حمل می گردد هنگام خروج، توزیع می شود. میزان آن به دبی ورودی به تصفیه خانه ارتباط دارد و وزن لجن تولیدی هم ارتباط مستقیمی با غلظت جامدات خشک آن دارد. در حال حاضر میزان تولید لجن 350 تن در روز است.

مدیریت لجن، دفع و استفاده مجدد

در خصوص نحوه مدیریت لجن و دفع یا استفاده مجدد از این لجن پروژه ای مطالعاتی برای اولین بار در کشور در دست  انجام است تا مشخص شود از میان  گزینه های مختلف سوزاندن، کمپوست، استفاده در زمین و مصارف دیگر کدامیک از نظر بهداشتی، زیست محیطی، اقتصادی و… قابل استفاده و بهره برداری خواهد بود.

 

گزارش: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا