اجرای طرح مطالعاتی انتقال آب دریا به 17 استان در افق 1420 و 1450

رحیم میدانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به طرح های شیرین سازی آب در سواحل جنوبی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه های شیرین سازی آب دریا در مناطق جنوبی کشور اجرا می شود. در بخشی از این پروژه ها، بخش خصوصی برای خودش تولید آب می کند. یعنی بخش خصوصی هم سرمایه گذار است، هم مصرف کننده و هم فروشنده آب و ما تنها حمایت می کنیم که تسهیلات در اختیار آنها قرار بگیرد. کمااینکه در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار پول از صندوق توسعه ملی در اختیار سرمایه گذار قرار گرفت.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در تعدادی از پروژه ها نیز ما با سرمایه گذاران بخش خصوصی قرارداد بسته ایم. به این صورت که آنها سرمایه گذاری می کنند و تاسیسات را می سازند و آب تولیدی خود را به ما می فروشند. این فرآیند به خرید تضمینی آب معروف است و قیمت بالایی هم دارد. به عنوان مثال، آب را به نرخ 3500 تومان از سرمایه گذار خریداری می کنیم و به نرخ 450 تومان به مردم می فروشیم. مابه‌التفاوت این را از ردیف خرید تضمینی آب که یک اعتبار دولتی است، تامین می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در مناطقی چون بوشهر، بندرعباس و کنگان این پروژه ها در حال اجرا هستند که در آینده نزدیک، طرح آبرسانی به جم در استان بوشهر هم به صورت خرید تضمینی آب انجام خواهد شد.

میدانی با اشاره به طرح مطالعاتی انتقال آب از سواحل جنوبی به فلات مرکزی ایران، گفت: هدف از این طرح مطالعاتی این است که ببینیم تا افق 1420 و 1450 در 17 استان کم آب فلات مرکزی ایران به چه میزان آب برای مصارف شرب و صنعت و معدن نیاز داریم. چراکه شیرین سازی و انتقال آب به منظور کشاورزی مطلقا توجیه ندارد. پس از انجام مطالعه و مشخص شدن نیازها، باید ارزیابی کرد که این آب از منابع موجود با اعمال مدیریت مصرف و صرفه جویی قابل تامین است یا نه؟ در مناطقی که منابع آب موجود جوابگوی نیاز نباشد می بایست بحث شیرین سازی و انتقال آب دریا در دستور کار قرار بگیرد.

باید از کسانی که نگران تبعات زیست محیطی انتقال حوضه به حوضه آب هستند پرسید که آیا جمعیت عظیم کلانشهر تهران تبعات زیست محیطی به همراه ندارد؟

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: برای اجرای این پروژه ها باید مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ شود منتها ارزیابی زیست محیطی این پروژه ها نباید به مستمسکی برای جلوگیری از توسعه صنعت و ایجاد اشتغال تبدیل شود. در حال حاضر معادن فلات مرکزی ایران به آب نیاز دارند. اگر برای این معادن تامین آب صورت نگیرد، چه باید کرد؟ آیا باید آنها را نادیده گرفت؟

وی ادامه داد: ما می بایست از افراط و تفریط پرهیز کنیم و همان راهی را دنبال کنیم که دنیا رفته است. بالاخره کشور ما نیاز به توسعه دارد و این توسعه می بایست در بخش های مختلف صنعت و معدن اتفاق بیفتد تا شغل ایجاد شود. در غیر این صورت جمعیت بیشتری به کلانشهرها هجوم می آورند.

میدانی در پایان اظهار کرد: باید از کسانی که نگران تبعات زیست محیطی انتقال حوضه به حوضه آب هستند پرسید که آیا جمعیت عظیم کلانشهر تهران تبعات زیست محیطی به همراه ندارد؟ آلودگی هوا، بار سنگین ترافیک و سر و صدا همه از معضلات زیست محیطی این شهر هستند. اگر در مناطق محروم کشور ایجاد شغل می شد، این جمعیت عظیم به تهران مهاجرت نمی کرد.

 

گفت و گو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا