سیاره زهره روزگاری دارای چندین قاره بود

سیناپرس: با وجود اینکه زهره از نظر اندازه و حجم بسیار شبیه به زمین است، اما دمای سطح آن بسیار بالاست. این دما به حدی است که سرب در آن ذوب می شود. افزون بر این، به خاطر وجود ابرهایی از جنس اسید سولفوریک، سطح این سیاره قابل مشاهده نیست و با تلاش های مکرر صورت گرفته، شناسایی مواد سازنده سطح آن ممکن نبود. اما به نظر می رسد که تلاش های اخیر دانشمندان آلمانی در نهایت به آشکار شدن رازهای این سیاره بیانجامد.

برای تعیین مواد سازنده سطح زهره چندین راه وجود دارد. نخستین راه این است که با استفاده از رادار، نقشه ای از سطح این سیاره ترسیم کنیم. این نقشه ها نشان می دهند که سطح زهره بیشتر از دشت های آتشفشانی پوشیده شده که روزگاری گدازه در آن جاری بود و سپس سرد شد. چنین جریان هایی در زمین معمولاً به شکل گیری سنگ های بازالت می انجامد. نمونه های به دست آمده توسط فضاپیماهایی که بر روی سطح این سیاره فرود آمده بودند نیز گویای این مطلب است. اما سایر بخش های این سیاره از چه چیزی پوشیده شده است.

به تازگی آژانس فضایی اروپا موفق به تهیه نقشه ای با استفاده از تصویربرداری طیف نگاری گرمایی فروسرخ و مرئی موسوم به VIRTIS شد. این نقشه، جزئیاتی را در مورد نیمکره جنوبی این سیاره نشان می دهد. صخره های موجود در این تصویر در برابر تابش فروسرخ می درخشند و طیفی از خود بیرون می دهند که نشانگر مواد سازنده آنهاست. پژوهشگران در گام بعدی به بررسی این مواد معدنی سازنده صخره ها پرداختند.

اما این کار ساده نبود. دانشمندان با طیف هایی که صخره ها در دمای زمین در برابر تابش فروسرخ از خود ساطع می کنند آشنایی دارند. اما دمای زهره 460 درجه سانتی گراد است و به این ترتیب نمی توان با اطلاعات استاندارد زمینی به بررسی این مواد پرداخت.

به همین دلیل، این پژوهشگران به طراحی و ساخت نوعی کوره پرداختند که می تواند وضعیت سطح زهره را شبیه سازی کند. آنها با قرار دادن نمونه های مختلفی از سنگ های گوناگون در این کوره (نظیر بازالت و هماتیت) و انطباق نتایج به دست آمده با نقشه تهیه شده از سطح زهره، توانستند به اطلاعات دقیق تری از این سیاره دست یابند.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که سطوح قدیمی تر زهره احتمالاً از جنس گرانیت است. گفتنی است این نوع سنگ در دوره تکتونیک در زمین شکل گرفته اند. همچنین این بدان معناست که زهره در روزگاری دارای چندین قاره بوده است. بسیاری از زمین شناسان بر این باورند که فعالیت های تکنونیک نیازمند وجود آب است و شاید بتوان این گونه هم نتیجه گیری کرد که این سیاره هم دارای آب بوده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا