درمان آندومتریوز در همه دنیا معضل است

در نشست خبری امروز که از سوی پژوهشگاه فناوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن‌سینا برگزار گردید، از حضور 21 محقق دنیا دراین کنگره بین المللی خبر داده شد.

در این کنگره موضوعاتی چون تشخیص و طبقه‌بندی اندومتریوز و درمان پزشکی آن، جراحی کم‌تهاجمی و اندومتریوز، آموزش و راه‌اندازی، ضرورت جراحی‌های کم‌تهاجمی، اندومتریوز و باروری، درمان‌های جراحی و اندومتریوما، هیسترکتومی و میومکتومی، نقش جراحی با حداقل تهاجم در اورولوژی زنان، آنکولوژی زنان، ژنتیک و کیفیت زندگی بحث و بررسی می‌شود.همچنین به منظور ارائه آخرین یافته‌ها در زمینه جراحی زنان شش عمل جراحی به صورت زنده انجام می‌شود. این اعمال جراحی در بیمارستان محب کوثر اجرایی خواهد شد و همزمان با برگزاری این کنگره تصاویر آن منتشر می‌شود.

این اعمال جراحی شامل جراحی بیمار مبتلا به سرطان گردن رحم با روش لاپاروسکوپی، جراحی اندومتریوز پیشرفته که بخشی از روده برداشته خواهد شد، عمل جراحی برداشتن رحم با روش مینی‌لاپارسکوپی، جراحی اندومتریوز پیشرفته، جراحی افتادگی شدید رحم بدون برداشته رحم با روش لاپارسکوپی، جراحی برداشتن فیبروم با روش قطعه قطعه کردن آن است.

نقش آندومتریوز در ایجاد  ناباروری زیاد است

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون زن ایرانی مبتلا به آندومتریوز هستند،‌گفت: ۳۰ تا ۵۰ درصد از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار مشکل ناباروری می‌شوند.

 ۳۰ تا ۵۰ درصد از حدود ۲ میلیون زن ایرانی که به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند، دچار مشکل ناباروری می‌شوند.

دکتر محمدمهدی آخوندی اظهار داشت: مجموعه عوامل مؤثر در بروز آندومترویز متغیر بوده ولی به طور کلی آندومتریوز در ایجاد ناباروری نقش زیادی داشته است.

وی با اشاره به اینکه آندومتریوز دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، افزود: 5 تا 8 درصد زنان ایرانی در سن تولید مثل مبتلا به این بیماری بوده و می‌توان گفت حدود 2 میلیون زن در کشور با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی افزود: 30 تا 50 درصد از زنانی که مبتلا به آندومتریوز هستند دچار مشکل ناباروری می‌شوند، همچنین علائم تشخیصی این بیماری به صورتی بوده که معیارهای پاراکلینیکی دقیقی از آن نداریم و در شروع آندومتریوز کمتر می‌توان آن را تشخیص داد.

وی  اظهار کرد: اصولاً در مراحل پیشرفته بیماری و با عوارض ناشی از آن به پزشک مراجعه می‌کنیم لذا آموزش‌های تخصصی در زمینه آندومتریوز حائز اهمیت است.

آخوندی از روش‌های جدید درمان این بیماری انجام لاپاراسکوپی بوده ولی پزشکان کمتر با این مسئله آشنایی دارند و دلیل عمده آن نبود آموزش های تخصصی به پزشکان در دوران تحصیل است که میزان بالای بیمار مبتلا به آندومتریوز پیشرفته داریم نیز این بوده که زمان تشخیص آن و ورود به درمان گاهی با تأخیر صورت می‌گیرد.

رئیس کنگره بین‌المللی آندومتریو، گفت:‌خوشبختانه در ایران موقعیت خوبی برای درمان آندومتریوز فراهم شده است و کلینیک تخصصی آندومتریوز که توسط پژوهشگاه ابن‌سینا راه‌اندازی شده در کمک به بیماران بسیار حائز ا همیت بوده است.همچنین گفتنی است در حال حاضر انگلستان دارای 48کلینیک و ایران تنها یک کلینیک وجود دارد.

بیمار باید از عوراض جراحی مطلع باشد

دبیر علمی کنگره بین‌المللی آندومتریوز با اشاره به‌اینکه عوامل ژنتیکی ایمونولوژیک و محیط در بروز آندومتریوز تأثیر دارد، گفت: جراحی این بیماری عارضه جدی به همراه داشته و بیمار باید از این مسئله آگاهی داشته باشد.

دکترشاهین خزعلی همچنین خاطر نشان کرد: درمان آندومتریوز به روش جراحی در همه دنیا یک معضل است چرا که این بیماری به صورتی بوده که تنها به رحم و تخمدان محسوس نمی‌شود و امکان ورود به روده، لوله حالب و مثانه را دارد.

وی با بیان اینکه برای برداشتن عارضه آندومتریوز نیاز به جراحی از طریق یک کار گروهی و تیمی است، گفت: جراحی آندومتریوز تنها کار یک پزشک نیست و حتی کشورهای اروپایی به این موضوع دست یافته که جراحی باید به صورت مرکزی و توسط کار گروهی انجام شود.

خزعلی  خاطر نشان کرد: جراحی آندومتریوز پر عارضه است ولی ما به نتایج خود در این زمینه افتخار می‌کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار سیناپرس در خصوص اینکه چه علائمی درصورت ابتلا به بیماری درشخص ظاهر می‌شود ،گفت: درد شدید هنگام عادت ماهانه،درد در هنگام نزدیکی و درد در هنگام اجابت مزاج و ناباروری از علائم آندومتریوز بوده است.اما متاسفانه به دلیل تشخیص دیر هنگام و فاصله زمانی به وجود آمده بیمار خیلی دیر برای درمان مراجعه میکند. گفتنی است ،در انگلستان براساس تحقیقات به‌عمل آمده به طور متوسط 7.5 سال از زمان بروز آندومتریوز و مراجعه بیمار به پزشک طول می‌کشد. این زمان در ایران هنوز مشخص نیست.

متاسفانه به دلیل تشخیص دیر هنگام و فاصله زمانی به وجود آمده بیمار خیلی دیر برای درمان مراجعه میکند.،در انگلستان براساس تحقیقات به‌عمل آمده به طور متوسط 7.5 سال از زمان بروز آندومتریوز و مراجعه بیمار به پزشک طول می‌کشد. این زمان در ایران هنوز مشخص نیست.

دکتر خزعلی گفت: اکثر متخصصان زنان تجربه کافی در درمان جراحی آندومتریوز ندارند و عوامل متعدد ژنتیکی، ایمونولوژیک، محیط و … در بروز این بیماری میتواند موثر باشد.همچنین برخی پژوهش های اثبات نشده نشان میدهد در شهرهای آلوده نیز ممکن است این بیماری شایع تر باشد اما آلودگی هنوز دلیل قطعی این بیماری به حساب نمی آید.

اکثر بیماران مبتلا به آندومتریوز جوان هستند

دکتر خدیجه شادجو در نشستی که در ارتباط با کنگره بین‌المللی آندومتریوز برگزار شد، اظهار داشت: در درمان آندومتریوز روش درمان بستگی به شرایط بیمار دارد. ممکن است بیمار تنها درد او را آزار دهد و یا دچار نازایی شده باشد که هر کدام از این مشکل‌ها روش جداگانه درمانی می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه تجویز قرص‌های ضدبارداری در کاهش درد و کنترل بیماری آندومتریوز تأثیر دارد،  گفت: گاهی درد بیمار آنقدر زیاد بوده و دستگاه ادراری، روده و … را در بدن درگیر کرده که ناچاریم بیمار را به سمت درمان از طریق جراحی پیش ببریم.

عضو کمیته علمی کنگره بین‌المللی آندومتریوز در مورد اینکه آیا تجویز قرص‌های هورمونی عوارض جانبی برای بیمار ندارد،‌ گفت: حتی ویتامین‌ها ممکن است در کنار مزایایشان معایبی برای فرد مصرف‌کننده ایجاد کند. در مورد قرص‌های هورمونی همچون قرص‌های ضدبارداری نیز به همین صورت است.

دکترشادجو با تأکید بر اینکه سیر بیماری را در نحوه درمان مورد توجه قرار می‌دهیم، گفت: اکثر بیماران مبتلا به آندومتریوز جوان هستند و پزشک خود تشخیص می‌دهد که آیا جراحی و استفاده از روش‌های هورمونی در درمان آن بیمار مؤثر است.

وی با بیان اینکه کلینیک آندومتریوز ابن‌سینا تک‌بُعدی نیست و در آن کار گروهی انجام می‌گیرد، گفت: در این کلینیک وضعیت بیمار به صورت کامل بررسی می‌شود و خطرات جراحی نیز برای بیمار ارائه خواهد شد.

کنگره بین‌المللی اندومتریوز و جراحی کم‌تهاجمی زنان که به همت پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن‌سینا در 4تا6آبان‌ ماه با حضور جراحان طراز اول بین المللی و ملی برگزار میگردد.همچنین نمایش فیلم، میزگرد و پانل های تخصصی و کارگاه های عملی و سخنرانی نیز از برنامه های سه روزه این کنگره خواهد بود.

 

گزارش:فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا