راه علمی مبارزه با فقر، توزیع بیت المال نیست

دکتر بهروز مرادی در گفت و گو با سیناپرس با اشاره به روز جهانی ریشه کنی فقر افزود: در صورت توزیع بیت المال، امکان دارد بسیاری از این منابع حیف شود و حتی ممکن است به ضرر برخی از افراد تمام شود. حتی ممکن است همین توزیع بی رویه بیت المال هم به صورت ناعادلانه صورت گیرد.

مرادی تاکید کرد: در جامعه ای که به تعطیل کردن واحدهای تولیدی خود دامن می زند، نمی تواند در راستای کاهش فقر، گام بردارد، در حالی که یکی از اصلی ترین بازوهای فقرزدایی، ایجاد شغل و حمایت از اشتغال و تولید است.

وی ادامه داد: در کشوری که اختلاف طبقاتی رواج یافته است، احساس فقر هم در بین مردم بسیار رواج خواهد یافت. وقتی جوان 20 ساله ای پشت یک ماشین چند صد میلیونی می نشیند و با فخرفروشی در خیابان های شهر حرکت می کند، اما یک کارمند با 30 سال سابقه کار، نمی تواند بیشتر از یک ماشین 20 میلیون تومانی تهیه کند، همین مساله احساس فقر را در جامعه تشدید خواهد کرد.

مرادی عنوان کرد: همین تبعات احساس فقر، گاهی از تبعات خود فقر هم پیشی می گیرد و موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود، طوری که می توان گفت «فقر، مادر همه آسیب های اجتماعی است».

این جامعه شناس با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم، یادآور شد: اگر فقر از یک در وارد شود، ایمان از در دیگر، خارج خواهد شد. بنابراین در صورت بروز فقر در جامعه، ممکن است هر جنایت و فاجعه ای به بارآید، چرا که در آن صورت جنگ برای زنده ماندن خواهد بود، نه برای زندگی کردن.

در جامعه ای که با فقر دست و پنجه نرم می کند و تحولات زیادی را از سر گذرانده است، نهاد اقتصاد باید جدی تر وارد عمل شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در جامعه ای که با فقر دست و پنجه نرم می کند و تحولات زیادی را از سر گذرانده است، نهاد اقتصاد باید جدی تر وارد عمل شود. این نهاد باید سیستم تولید، توزیع و مصرف را مدیریت کند. البته علاوه بر این نهاد، سازمان های دیگر نیز باید وارد عمل شوند.

مرادی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته از همین سازمان ها مثل سازمان های مالیاتی به عنوان سیاست های مستقیم دولت برای مقابله با فقر استفاده می کنند. البته در این کشورها، سیاست گذاری ها برای ریشه کنی فقر، به همین ها نیز خاتمه نمی یابد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موارد دیگری که می توان از آنها برای مقابله با فقر کمک گرفت، ارائه الگوهایی از جانب حکومت است که در جامعه به اجرا در می آیند، مثل سیستم پرداخت ها و دریافت ها و همینطور بخشنامه ها که اگر در راستای فقرزدایی برنامه ریزی شده باشند، به طور قطع به کاهش فقر کمک خواهد کرد.

این جامعه شناس توضیح داد: علاوه بر برنامه ها و سیاست گذاری های دولت، محقق سازی این برنامه ها و شیوه های کار از جمله مواردی است که باید به آنها بسیار توجه کرد. گاهی برنامه های مناسبی برای مقابله با فقر تدوین می شود و حتی اقدام و عمل به آنها نیز به موقع انجام می گیرد، اما شیوه های اجرا به طرز علمی و صحیحی نیست.

مرادی اظهار داشت: خیلی از افراد جامعه، تربیت های سالمی دارند، اما به واسطه فشار فقر، دست به هر کاری از جمله قاچاق موارد مخدر می زنند. برای جامعه ای که زمینه برای رشد افراد، محدود باشد، گاهی اشخاص به رفتارهای ناسالم و غیرمشروع سوق می یابند. به عبارت دیگر، اگر جامعه ای به صورت ناعادلانه، به یک جامعه طبقاتی تبدیل شده باشد، در آن صورت شاهد خواهیم بود که خیلی اوقات، افراد برای حفظ آن جامعه، احساس مسئولیت نخواهند داشت.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا