ازدواج زودهنگام خطر خشونت های خانوادگی را افزایش می دهد

در سطح جهان و در بازه زمانی 2011-2000 میلادی، 34 درصد از زنان جوان (20 تا 24 سال) قبل از 18 سالگی و 12 درصد نیز قبل از 15 سالگی ازدواج کرده بودند که بیشترین آمار مربوط به جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا است.

در این مطالعه از داده های آماری بهداشت و جمعیت 34 کشور کم درآمد و با درآمد متوسط استفاده شد. بصورت تصادفی از تعدادی از زنان 49-15 سال متأهل در هر خانوار خواسته شد تا پرسشنامه خشونت خانوادگی را تکمیل کنند.

یک سوم زنان در سنین پایین ازدواج کرده بودند: 9 درصد قبل از 15 سالگی و 25 درصد بین 15 تا 17 سالگی ازدواج کرده بودند. کمترین آمار ازدواج زنان در سنین پایین مربوط به کشور قزاقستان (8 درصد) و بیشترین آمار مربوط به کشور مالی (58 درصد) بود؛ همچنین 48 درصد پاسخ دهندگان تحصیلات ابتدایی را به اتمام رسانده و 64 درصد در مناطق روستایی ساکن بودند.

نتایج یک مطالعه گسترده نشان می دهد، ازدواج زنان پیش از سن 15 سالگی، خطر خشونت های خانوادگی را افزایش می دهد.

یک پنجم زنان، خشونت فیزیکی از سوی همسران خود را در یک سال گذشته تجربه کرده بودند که کمترین آمار مربوط به اوکراین (2 درصد) و بیشترین آمار مربوط به جمهوری کنگو (8 درصد) بود.

نتایج بدست آمده نشان داد، در سراسر جهان، آمار خشونت فیزیکی / جنسی علیه زنانی که در سنین پایین ازدواج کرده بودند، 29 درصد بود که این میزان در بین سایر زنان 20 درصد گزارش شد.  

تحصیلات پایین زنانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، فقر و هنجارهای جنسیتی سنتی، از جمله دلایل هستند که می توانند ارتباط میان ازدواج در سنین پایین با افزایش خشونت خانوادگی را توضیح دهند. اختلاف سنی زیاد میان زن و شوهر، انزوای اجتماعی و فقدان استقلال زن، از دیگر عواملی هستند که خطر خشونت خانوادگی را افزایش می دهند.

نتایج این مطالعه در International Journal of Epidemiology منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا