نقش اسفناج در پیشگیری از زوال حافظه

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد مصرف برخی از سبزیجات مانند کلم و اسفناج می تواند به میزان یازده سال ، زوال حافظه را به تاخیر بیاندازد . پژوهشگران دانشگاه راش در شیکاگو Rush University in Chicago ، طی مطالعات خود دریافتند افرادی که در برنامه غذائی روزانه خود از این گونه سبزیجات استفاده می کنند ، به میزان بسیار کمتری دچار زوال حافظه می شوند .

گفتنی است در این مطالعات ، سایر عوامل مانند سطح آموزش ، تمرینات ذهنی و سوابق پزشکی خانوادگی و موروثی مورد توجه قرار نگرفته و پژوهشگران تنها به موضوع مصرف این سبزیجات پرداخته اند .

پژوهشگران برای دستیابی به این نتایج ، به بررسی شرایط جسمی و ذهنی  950 نفر با متوسط سن 81 سال پرداخته و این افراد را توسط نوزده آزمایش مختلف ، مورد ارزیابی قرار دادند . این آزمایش ها همگی در حوزه بررسی شرایط روحی و ذهنی انجام شد . در نتیجه این تحقیقات مشخض شد که افرادی که به صورت روزانه یک یا دو وعده غذائی خود را به همراه سبزیجات و به ویژه این دو نوع خاص مورد بحث ، مصرف می کنند ، به مدت یازده سال دیر تر از سایر افراد دچار عوارض ناشی از زوال حافظه می شوند .

مارتا کلارا موریس Martha Clare Morris سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشفیات جدید خود گفت : " به احتمال زیاد مواد مغذی موجود در برگ سبزیجات تیره از جمله ویتامین کا در بهبود عملکرد مغز موثر است . زوال حافظه می تواند منجر به بیماری هایی مانند آلزایمر و جنون شده و در این میان استفاده از سبزیجات تازه می تواند نقشی کلیدی در محافظت از مغز ایفا کند . "

گفتنی است شرح کامل این مطالعات در کنفرانس زیست شناسی تجربی شهر بوستون the Experimental Biology Conference in Boston ارائه شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا