نابودی آثار باستانی قطب شمال توسط میکروبها

به عقیده دانشمندان در قطب شمال و در اطراف گرینلند، مناطقی باقیمانده از دوران باستان وجود دارد که قدمت آن به 4 هزار سال پیش باز می گردد یعنی دوران پیش از آغاز تغییرات جوی. حالا این نگرانی وجود دارد که همزمان با ذوب شدن یخ های قطب شمال این آثار دیدنی در معرض خطر نابودی قرار گیرد.

دانشمندان دریافته اند یخ های قدیمی موجود در قطب شمال جدای از آنکه دستخوش تغییرات نگران کننده ناشی از گرمایش زمین هستند از بابت میکروبها نیز تهدید می شوند. اما داستان از چه قرار است؟

این روزها قدیمی ترین یخ های قطب شمال هم در حال ذوب شدن هستند اما بر اساس آنچه که در Nature Climate Change آمده است فعالیت میکروبها می تواند به تسریع این فرآیند و نابودی کامل این یخ ها تا سال 2100 منجر شود.

از آنجاکه این دسته از یخ ها بسیار سرد هستند انبوهی از مواد ارگانیکی را در خود دارند که تاکنون مجالی برای تجزیه شدن نداشته اند زیرا میکروبها نمی توانند راهی به سوی آنها پیدا کنند.

همزمان با تأثیری که گرمایش زمین بر این یخها می گذارد میکروبها شروع به فعالیت در آنها می کنند که در خلال این فرآیند حرارتی تولید می شود که روند ذوب شدن یخها را تسریع می بخشد و این خبری نگران کننده برای آینده این نقطه از زمین به شمار می آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا