پلیس ها و مامورین امنیتی باید خواب کافی داشته باشند

داشتن خواب منقطع و بیدار شدن مکرر در ساعات خواب در بسیاری از افراد مشاهده شده و این موضوع به ویژه در کسانی که شاغل در کارهای هستند که نیازمند بیداری در ساعات شبانه است، بیشتر مشاهده می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که خواب نا کافی می تواند عوارض متعددی مانند عدم توانائی تصمیم گیری را نیز در پی داشته باشد.

خواب ناکافی و کم؛ دقت انسان را در انجام کارهای مختلف کاهش داده و افرادی که دارای خواب ناکافی هستند نسبت به عوامل محیطی واکنش صغیف تر و کند تری داشته و قدرت تصمیم گیری ان ها تنزل پیدا می کند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که مشاغل مهمی مانند پلیس ها و نیروهای امنیتی با این موضوع سر و کار داشته و بسیاری از مواقع در شیفت های شبانه کار می کنند.

دیوید وایت از پژوهشگران حاضر در این مطالعات و محقق دانشگاه نیو ساوت ولز در این رابطه اعلام کرد: این موضوع بسیار نگران کننده است. خواب ناکافی و کم؛ دقت انسان را در انجام کارهای مختلف کاهش داده و افرادی که دارای خواب ناکافی هستند نسبت به عوامل محیطی واکنش صغیف تر و کند تری داشته و قدرت تصمیم گیری ان ها تنزل پیدا می کند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که مشاغل مهمی مانند پلیس ها و نیروهای امنیتی با این موضوع سر و کار داشته و بسیاری از مواقع در شیفت های شبانه کار می کنند.

لوئیز بیتی دیگر پژوهشگر این تیم تحقیقاتی از دانشگاه گلاسکو نیز در این رابطه چنین توضیح می دهد: ما در مطالعات خود به بررسی قدرت تشخیص چهره در افراد دارای بی خوابی پرداختیم. برای این منظور، افسران بخش مهاجرت فرودگاه ها که مسئولیت کنترل گذرنامه مسافران و تطبیق چهره آن ها با عکس های موجود در گذرنامه ها را بر عهده دارند، مورد بررسی قرار دادیم. در این مطالعات مشخص شد که کمبود خواب شبانه و اختلال در خواب، میزان خطای آن ها را تا حد زیادی افزایش داده و قدرت تشخیص چهره در این افراد کمتر می شود.

در بخش دیگری از این مطالعات، پژوهشگران از افراد شرکت کننده درخواست کردند در برابر صفحات نمایشگر کامپیوتری قرار گرفته و در آن واحد دو تصویر مختلف به آن ها نشان داده می شد، افراد فوق الذکر باید تشخیص می دادند که این تصاویر به یک نفر تعلق دارند یا دو شخص مجزا هستند. در این بخش تلاش شده بود از الگوهای چهره مختلفی که در طول روز ممکن است با آن سر و کار داشته باشیم استفاده شده و موضوع مهم این بود که حافظه نقشی در این تشخیص ایفا نمی کرد زیرا هر دو تصویر برای لحظاتی کوتاه و به طور همزمان و در کنار هم نمایش داده می شد.

در شرایطی که همه احتمال می دهند این آزمایش بسیار ساده بوده و افراد به راحتی قادر به تشخیص آن هستند؛ درصد بالای جواب های اشتباه از سوی مشارکت کنندگانی که دچار کمبود خواب بودند، بسیار جالب توجه بود.

لوئیز بیتی در رابطه با تفسیر نتایج به دست آمده اعلام کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد کمبود خواب به صورتی که سه روز پیاپی ادامه داشته باشد تا حد زیادی بر قدرت تشخیص چهره تاثیر داشته و فرد را دچار اشتباه می کند. علاوه بر این موضوع، بی خوابی می تواند طیف وسیعی از مشکلات جسمی را نیز در فرد ایجاد کند که در دراز مدت خطرناک هستند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Royal Society Open Science منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا