فاضلاب واحدهای پسته پاک کنی بافت خاک را بر هم می زند

حمید صالحی روز دوشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری دو واحد تصفیه خانه واحدهای پسته پاک کنی شهرستان مه ولات طی گفت و گو با  ایرنا افزود: بر این اساس تجمیع واحدهای پسته پاک کنی موجب تسهیل در مدیریت فاضلاب این واحدها و کاهش میزان آلودگی خاک می شود. 
وی ادامه داد: دست اندرکاران پسته پاک کنیها از جمله واحدهایی هستند که به دلیل فصلی بودن فعالیتشان تاکنون کمتر به موضوع تصفیه فاضلاب رغبت نشان داده اند. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این در حالی است که فاضلاب این واحدها بسیار آلوده و موجب آلایش آب و خاک در منطقه فعالیتشان می شود. 
وی افزود: تعداد زیاد واحدهای پسته پاک کنی مجاز و غیرمجاز در خراسان رضوی و پراکندگی نقاط فعالیت آنها از مشکلات موجود در این حوزه است. 
صالحی ادامه داد: افزون بر صدها واحد پسته پاک کنی در شهرستانهایی که باغهای این محصول را دارند هم اکنون مشغول فعالیت هستند که می تواند بار آلودگی فراوانی را به محیط زیست تحمیل کند. 
وی گفت: تجمیع واحدهای پسته پاک کنی موجب کاهش هزینه تصفیه فاضلاب این واحدها می شوند و هم مدیریت فاضلاب تولیدی از سوی واحدها را تسهیل می کند. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: شهرستان مه ولات به تنهایی 55 واحد پسته پاک کنی فعال دارد. 
وی گفت: مه ولات با بهره برداری از دو باب تصفیه خانه فاضلاب برای دو واحد پسته پاک کنی، در خراسان رضوی پیشتاز است. 
دو واحد تصفیه فاضلاب که امروز در مه ولات به بهره برداری رسید هر یک با ظرفیت 50 مترمکعب در شبانه روز با هزینه ساخت میانگین یک میلیارد و 450 میلیون ریال از سوی بخش خصوصی ساخته شده اند. 
فیض آباد مرکز شهرستان 49 هزار نفری مه ولات در فاصله 203 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. جایگاه نخست تولید پسته در خراسان رضوی به شهرستان مه ولات با سطح زیر کشت 21 هزار و 550 هکتار و تولید سالانه 40 هزار تن محصول اختصاص دارد. 
خراسان رضوی بعد از استانهای کرمان و یزد با دارا بودن حدود 10 درصد باغهای کشور رتبه سوم تولید و سطح زیر کشت پسته را در ایران به خود اختصاص داده است. 18 هزار خانوار با 70 هزار نفر جمعیت در خراسان رضوی در حرفه های مرتبط با تولید و کاشت محصول پسته اشتغال دارند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا