پرورش آرتمیا راهکاری جایگزین برای اشتغال کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه

یوسفعلی اسدپور در کارگروه تخصصی دو روزه تولید و پرورش آرتمیا که با حضور مدیر کل امور میگو و آبزیان آب شور شیلات ایران، رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری استان و کارشناسان مرتبط با این حوزه‌ها و پرورش‌دهندگان انبوه و صنعتی از استان‌های کشور در سالن جلسات مرکز تحقیقات و آرتمیای کشور در ارومیه برگزار شد، اظهارکرد: آرتمیا یک محصول استراتژیک برای صنعت آبزی‌پروری کشور است و چون وابستگی شدید برای تامین این محصول باارزش به کشورهای خارجی وجود دارد، باید تمام تلاش خود را برای پرورش و تولید آن در داخل کشور انجام دهیم و البته ضروری است دولت هم در این خصوص حمایتهای لازم را انجام دهد.

اسدپور ادامه داد: پرورش آرتمیا در استخرها و زه‌آب‌ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت‌آمیز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آرتمیا در اکوتوریسم منطقه، فناوری زیستی، علمی و تحقیقاتی و اشتغال‌زایی در منطقه و توسعه اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تصریح کرد: آرتمیا یک موجود سخت‌پوست خاص آب شور و بسیار شور در دنیا است که پایه توسعه صنعت آبزی‌پروری است (یعنی در کار تکثیر و پرورش انواع میگوها، ماهیان آب‌های دریایی، ماهیان آب‌های شیرین و ماهیان زینتی است) و فراتر از آن در تحقیقات دارویی، زیست فناوری وحتی در پرتوزدایی از اشعه‌های هسته‌ای و خطرنا ک نیز کاربرد دارد و به همین دلیل قیمت بسیار مناسبی در تجارت جهانی دارد.

اسدپور با بیان اینکه مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک از اقدامات این مرکز در راستای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است، اضافه کرد: بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا ، جلبکها و میکرو ارگانیسم‌های دریاچه ارومیه، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک، ایجاد خزانه ژنتیکی، فرآوری و پرورش جلبکهای دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آنها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندوز میاندوآب از جمله پروژه‌های در دست اقدام این مرکز در راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است. 

وی خاطرنشان کرد: تمرکز بر نکات کلیدی مهم شامل کاهش سطح تبخیر و مدیریت آب‌های ورودی، استفاده درست در ایجاد زیستگاه‌های طبیعی از آب‌های ورودی در حفظ ذخایر آرتمیا و سایر تنوع زیستی آن در حال حاضر پروژه‌های قابل قبول در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه است که امید می‌رود مورد توجه بیشتر مسؤولین ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرند.

حمید طالبی، کارشناس مسؤول آرتمیای شیلات ایران نیز در این نشست با بیان اینکه تا کنون در سطح 520 هکتار مجوز برای پرورش آرتمیا در سطح کشور صادر شده است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در حدود 760 هکتار از مجوزهای صادر شده جهت پرورش آرتمیا ابطال شده است که در حدود 50 هکتار آن مربوط به منطقه سپرغان ارومیه به دلیل نبود امکانات زیربنایی بوده است.

طالبی با بیان اینکه سالانه 1.5 تا 2 میلیون دلار جهت تامین سیست هزینه می‌شود، ادامه داد: در طی سالهای 91 تا 92 در آذربایجان غربی 500 کیلوگرم سیست خشک و مرطوب تولید شده است و بر اساس برنامه پنجم توسعه نیاز کشور برای تامین سیست مورد نیاز فعالیتهای آبزی‌پروری در حدود 25 تا 27 تن است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در برنامه ششم توسعه در حدود 260 هزار تا 280 هزار کیلوگرم سیست برای فعالیتهای آبزی‌پروری در کشور تولید شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال جاری بر اساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان در آذربایجان غربی در حدود 4 تن آرتمیا باید تولید شود که این میزان تولید تا پایان سال 99 نزدیک به دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، دکتر معصوم فصیح، مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از فعالیتهای شاخص استان اجرای موفق پروژه پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب است، اظهار کرد: این پروژه با اهداف عالیه بازسازی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه با همکاری سازمان محیط زیست استان، الگوسازی برای احیای مجتمع دو هزار هکتاری تولید ماهیان گرمابی فسندور ، الگوسازی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تامین بخشی از نیاز مراکز تکثیر و پرورش آبزیان شیلات ایران اجرا می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا