کلاغها اجسام براق را دوست ندارند

سیناپرس: در تحقیقی که در شماره این هفته نشریه «شناخت حیوان» (Animal Cognition) منتشر شد، تونی شفارد از مرکز رفتار حیوانات دانشگاه اکستر و همکارانش به بررسی درستی باور عمومی مبنی بر علاقه کلاغها به اشیاء درخشنده پرداختند. آنها به این منظور، از دو گروه کلاغهای در قفس و نیز کلاغهایی که در حیاط دانشگاه گرفته بودند استفاده کردند.

 

این تیم پژوهشی، مجموعه ای از اشیاء مختلف نظیر پیچ فلزی، حلقه فویل آلومینیومی و نیز تکه هایی از این کاغذ فویل را در جایی قرار دادند. نیمی از این اشیاء براق بودند و نیمی دیگر نیز به رنگ آبی در آمدند. همه این اشیاء در فاصله ای نزدیک مقداری بادام زمینی قرار گرفت. هدف از قرار دادن بادام زمینی در نزدیکی این اشیاء، جذب کلاغها به آن سمت بود.

 

به این ترتیب اگر کلاغها به صورت غیرشرطی نسبت به اشیاء درخشنده علاقه داشتند، به این اجسام نزدیک می شدند و تیم پژوهشی نیز می توانست رفتار آنها را ثبت کند.

اما در نهایت شگفتی، نتیجه ای که حدس می زنیم از این حیوانات دیده نشد. در میان کلاغهای درقفس، هیچکدام از آنها به این اشیاء نزدیک نشدند. در مقابل، در 64 دفعه ای که یک کلاغ وحشی برای خوردن بادام زمینی آمده بود، تنها 2 بار قطعه ای از حلقه آلومینومی را برداشت و خیلی زود هم آن را بر زمین انداخت. احتمالاً حیوان فکر می کرد که این قطعه نوعی غذا است و پس از مشاهده غیر خوارکی بودن، آن را پس انداخت.

به این ترتیب مشخص شد که کلاغها علاقه ای به اشیاء براق ندارند. شاید ما هم باید باور قدیمی مبنی بر علاقه کلاغها به اجسام درخشنده را فراموش کنیم!

منبع: economist

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا