شیوع ناباروری عاقبت شوم مصرف یک ماده نگهدارنده در غذا

سعید آراسته متخصص اورولوژی و فلوشیپ بیماری های کلیوی، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: سدیم متابی ‌سولفیت به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده و نگهدارنده در مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود.
 
وی ادامه داد: اگر محفظه ای که محلول در آن واقع شده کاملاً عایق بندی نشده باشد به سرعت با رطوبت هوا ترکیب شده و اکسیده می گردد و در شرایط نگهداری غلط، ممکن است به تشکیل دانه های سخت در محصول منجر گردد.
 
این متخصص اورولوژی و فلوشیپ بیماری های کلیوی درباره آثار مخرب این ماده نگهدارنده، افزود: مهمترین  اثر منفی این ماده نگهدارنده در غذاها را می توان آسیب زدن بر تقسیم و سلامت سلول های نابالغ ، ایجاد سرطان و افزایش روند پیری برشمرد.
 
آراسته علاوه بر اشاره به تاثير منفي ماده نگهدارنده متابي سولفيت سديم بر ناباوري مردان،  مصرف مواد غذایی را  براي كاهش عوارض ياد شده پيشنهاد کرد و گفت: خوشبختانه مواد جایگزینی برای جلوگیری از آثار منفی این  ماده مضر نگهدارنده در دل طبیعت وجود داشته که می توان به  میوه های حاوی رنگ دانه های قرمز چون توت و انگور قرمز، تمشك، توت سياه و آلوي سياه اشاره کرد.
 
وی تصریح کرد: این مواد سرشار از رزوراترول و آنتی اکسیدان بوده که به عنوان خنثی کننده آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن، اکسیده شدن آنها کاربرد دارند و شرایط بهتری را برای سوخت و ساز و فعالیت سلول ها فراهم می کنند.
 
این متخصص اورولوژی و فلوشیپ بیماری های کلیوی یادآور شد: تأثير مواد ضدعفونی کننده و نگهدارنده در برخي موارد حتي در حد مجاز هم مي تواند مشكل ساز باشد و توصیه می شود تا افراد از مصرف بیش ازحد  غذاها و نوشيدني هاي حاوي مواد نگهدارنده  پرهیز کنند.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا