مقدمات راه اندازی مرکز خدمات تخصصی سارکوما در جهاد دانشگاهی فراهم شد

به گزارش ایرنا از جهاد دانشگاهی، دکتر کیوان مجیدزاده در این مورد توضیح داد: سارکوما سرطان های بدخیمی است که از سلول های مزانشیمی منشاء گرفته و قادر است اندام های فوقانی و تحتانی بدن را درگیر کند. بر این اساس، تومورهای بدخیم استخوان، غضروف، چربی و عروق در زمره سارکوما ها به شمار می آیند.

این تومورها بر اساس بافت درگیر، اسامی مختلفی دارند. استئوسارکوما تومورهای مربوط به استخوان، کنروسارکوما تومورهای مربوط به غضروف، لیپوسارکوما تومورهای مربوط به بافت چربی و لیومیوسارکوما تومورهای مربوط به عضلات صاف هستند.

رییس پژوهشکده سرطان سینه ادامه داد: سارکوما جزو سرطان های شایع به شمار نمی رود و به همین دلیل تا به حال اقدامات تشخیصی، درمانی و بازتوانی مربوط به این بیماران به صورت متمرکز و سامان یافته در کشور نهادینه نشده و آمار دقیقی از مبتلایان به آن در دست نیست.

وی افزود: به همین دلیل پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی، بنا دارد یک مرکز خدمات تخصصی ویژه مبتلایان به سارکوما راه اندازی کند و خدمات مربوطه از جمله پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی این بیماران را به صورت متمرکز ارایه کند.

مجیدزاده تصریح کرد: در این مرکز بر اساس الگویی که در مراکز پیشرفته دنیا وجود دارد، بیماران به صورت چند تخصصی معاینه می شوند؛ به این ترتیب که پس از انجام اقدامات اولیه تصویربرداری و آزمایشگاهی، گروه تخصصی در یک جلسه بیمار را ملاقات و پس از تشخیص، تصمیمات درمانی مربوطه را اتخاذ می کند. 

وی ادامه داد: به این ترتیب این بیماران از رفت و آمدهای مکرر از مرکزی به مرکز دیگر و از مطبی به مطب دیگر معاف شده و از آن مهمتر با اختلاف نظرهای تشخیصی و درمانی مواجه نخواهند بود.

مجیدزاده گفت: جلسات تومور برد این مرکز از فروردین ماه جاری به صورت ماهیانه و در سومین پنجشنبه هر ماه تشکیل می شود و شرکت در این جلسات برای عموم علاقمندان جامعه پزشکی کشور آزاد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا