اولین مسابقات ملی طراحی صنعتی با نرم افزار کتیا برگزار می شود

 دبیر مسابقات طراحی صنعتی با نرم افزار کتیا روز چهارشنبه درباره جزییات این رویداد فنی مهندسی بهایرنا گفت: این رقابت ها با تکیه بر قوای علمی و نیروی دانشجویی، تجربه و هدایت اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک و با حمایت مسوولان دانشگاه و صنعت بر اساس نیاز صنایع کشور در بخش طراحی تدارک یافته است.

'سید صادق اقتصادی' افزود: این مسابقه میزبان گروه های مختلف از جمله دانشجویان، متخصصان و کارشناسان صنایع خواهد بود و بنا داریم با تداوم آن، دانشجویان و متخصصان توانا را به صنایع مربوطه معرفی کنیم تا گامی موثر در ارتباط صنعت با دانشگاه و همچنین رشد و پیشرفت صنایع کشور برداشته باشیم.
وی ایجاد شور و نشاط و رقابت علمی، آشنایی صنعتگران با طراحان لایق و حرفه ای در دانشگاه ها، ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت، دانش افزایی دانشجویان، ترغیب دانشجویان برای فراگیری نرم افزارهای صنعتی از جمله نرم افزار کتیا و تقویت فعالیت های دانشجویی را از اهداف برگزاری این رویداد تخصصی برشمرد.
اقتصادی درباره زمان بندی مسابقات طراحی صنعتی با نرم افزار کتیا نیز توضیح داد: تاریخ ثبت نام داوطلبان پنجم مردادماه آغاز شد و تا 25مهر ادامه دارد که در صورت استقبال و وجود تقاضا، تا 30 مهرماه قابل تمدید خواهد بود.
وی ادامه داد: مرحله اول مسابقات روزهای پنجشنبه و جمعه 13 و 14 آبان برگزار می شود و نتایج این مرحله نیز در فاصله زمانی 20 تا 22 آبان اعلام خواهد شد.
اقتصادی تاریخ دومین مرحله این مسابقات را روز پنجشنبه 4 آذرماه ذکر کرد و گفت: نتایج مرحله دوم رقابت ها از 15 تا 22 آذرماه اعلام می شود و زمان برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان به همراه اعطای تندیس به سه نفر برتر هر بخش، روز دوشنبه 29 آذر خواهد بود.
وی در خصوص نحوه برگزاری مسابقه طراحی صنعتی نیز گفت: رقابت ها طی دو مرحله صورت می گیرد که در مرحله نخست، ثبت نام کنندگان به 60 سوال چهار گزینه ای بر اساس آزمون بین المللی کتیا پاسخ خواهند داد و مرحله دوم آزمون به صورت عملی برای قبول شدگان مرحله اول و با استفاده از نرم افزار کتیا در رایانه شخصی شرکت کنندگان در یکی از 5 حوزه تخصصی مشخص برگزار می شود.
اقتصادی خاطرنشان کرد: حوزه های تخصصی آزمون شامل طراحی سطوح مشتمل بر محیط های generative shape design، sketch tracer و free style، مهندسی معکوس مشتمل بر محیطهای digitized shape editor، quick surface و sketch-part design-generative shape design، ماشینکاری و تولید فایل های ساخت به کمک کتیا (Gcode) مشتمل بر محیط های prismatic machining، surface machining، ،advance machining و lathe machining، متحرک سازی و ساخت مکانیزم مشتمل بر محیط های dmu kinematics، dmu fitting و dmu navigator، طراحی قالب مشتمل بر محیط های mold tooling design، assembly design، core and cavity design، part design، generative shape design خواهد بود.
کتیا ( CATIA) یک نرم افزار طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه است که اولین نسخه آن در سال ۱۹۸۱ به بازار عرضه شد.
این نرم افزار برای طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD )، مهندسی ( تحلیل ) به کمک کامپیوتر ( CAE ) و ساخت به کمک کامپیوتر ( CAM ) از سیستم های مطرح روز دنیا در صنایع هوافضا و هواپیماسازی، دریایی، عمرانی و ساختمانی، خودرو سازی، طراحی سازه، ادوات صنعتی و کارخانجات لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
درحال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ جهان مانند بوئینگ، ایرباس، آئودی، بی ام دابلیو، فورد، ولوو، تویوتا، بوش، نیسان و زیمنس از استفاده کنندگان این نرم افزار به شمار می روند.
کاهش زمان طراحی، کاهش خطا در طراحی، بهینه کردن طرح کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش سود دهی از جمله مزایای استفاده از این نرم افزار تخصصی عنوان شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا