کشف پروتئین موثر در درمان ضایعات نخاعی

پژوهشگران دانشگاه پزشکی وین در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردند که پروتئین کنستانتره آپوپتز سکرتوم APOSEC (protein concentrate apoptotic secretome) خارج شده از سلول های سفید خون ، قادر است تا آسیب نخاعی را در هنگام وقایع و رخدادهای منجر به  آسیب های نخاعی کاهش دهد .  

تحقیقات این پژوهشگران و آزمایش هایی که در این رابطه بر روی جانوران انجام شده اند ، نشان می دهد که اگر تا 40 دقیقه پس از یک حادثه و ایجاد آسیب نخایی ، عامل پروتئین کنستانتره آپوپتز سکرتوم APOSEC در حفره شکمی تزریق شود ، می توان از بروز فلج های شدید  (severe consequential paralyses) جلوگیری کرد . علاوه بر این ، پروتئین کنستانتره (protein concentrate) همچنین فرایند بازسازی از طریق عروق را تقویت می کند .

هندریک ژان آنکرسمیت (Hendrik Jan Ankersmit) از دانشکده جراحی قفسه سینه دانشگاه پزشکی وین در این رابطه می گوید : " به نظر می رسد که پروتئین کنستانتره آپوپتز سکرتوم APOSEC فلج شدید قطعی را تحت تاثیر قرار می دهد. "

پروتئین کنستانتره آپوپتز سکرتوم APOSEC یک محلول قابل حل بوده که در اثر پرتو افشانی ( فرآیندی نسبتا ارزان و پیشرفته ) از سلول های سفید خون خارج می شود .  

این پژوهشگران اعلام کردند که پروتئین کنستانتره آپوپتز سکرتوم APOSEC را می توان به صورت یخزده خشک برای استفاده های بعدی و در صورت لزوم ، به کار برد .

محققان برای دستیابی به این نتایج ، ویروس غیر فعال انسانی APOSEC را در آزمایش های خود مورد استفاده قرار دادند که از سوی آژانس بهداشت و ایمنی مواد غذایی اتریش (Austrian Agency for Health and Food Safety) استفاده آن  روی انسان تایید شده است .

این تیم تحقیقاتی اثبات کرد که تزریق پروتئین کنستانتره آپوپتز سکرتوم APOSEC نتایج مثبتی را در طول سکته مغزی حاد آزمایشی در بر داشته است به طوری که اثرات آسیب سکته مغزی در حیوانات را تا 30 درصد کاهش داده است .

گفتنی است شرح کامل این پژوهش ها ، روش های به کار گرفته شده در طول آزمایش ها و نتایج حاصل از آن در مغز و اعصاب آزمایشی (Experimental Neurology) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا