طرح ترافیکی کاهش، از ابتدا تاکنون

طرح ترافیکی کاهش یا LEZ که با هدف کاهش آلودگی هوای تهران تدوین و قرار بود سال گذشته اجرا شود، مراحل مختلفی را برای به اجرایی شدن پشت سرگذاشته است. 
شهردار تهران که در جلسات مختلف آلودگی هوا را مهمترین چالش این روزهای پایتخت عنوان می کند، اجرای طرح زوج و فرد را در کاهش آلودگی هوای تهران بی تأثیر می داند اما به طور جدی از طرح کاهش و تأثیر آن در زمینه آلودگی هوا دفاع می کند. 
گفته می شود این طرح از تأییدات بین المللی برخوردار بود و نظرات و بررسی های دقیق و کارشناسی پشتوانه آن است. 

* آغاز تدوین طرح ترافیکی کاهش 
در آغاز خودروها در قالب طرح کاهش به چهار دسته هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فرسوده تقسیم شده و در چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز قرار می گرفتند. 
بر همین اساس هیچ گونه منعی برای تردد خودروهای کلاس آبی در محدوده ای که طرح کاهش در آن اجرا می شود وجود نداشت اما خودروهای کلاس سبز در روزهای ناسالم، خودروهای کلاس زرد تمامی روزهای سال از صبح تا عصر و خودروهای کلاس قرمز در تمامی طول شبانه روز نمی توانستند در محدوده این طرح تردد کنند. 
دی ماه سال 93 بود که طرح کاهش به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران رسید و بر اجرای آن تآکید شد. 
علاوه بر محمدباقر قالیباف شهردار تهران و سید جعفر تشکری هاشمی معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، امضای سید مهدی یدی همدانی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران و سردار اسکندر مؤمنی رئیس وقت پلیس راهور کشور نیز در مصوبه طرح کاهش مشاهده می شد. 

* ایرادات طرح و بررسی دوباره در شورای عالی ترافیک 
به دنبال آن پاییز سال گذشته ایراداتی از سوی پلیس راهور به طرح کاهش وارد و مسائلی از جمله نبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای اجرا، عدم تطابق با عدالت اجتماعی و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان دلایل عدم اجرای طرح کاهش از سوی پلیس راهور عنوان شد. 
همین موضوع سبب شد این طرح برای بررسی، اصلاح و تصویب مجدد به شورای عالی ترافیک ارسال شود و همین امر موجب بروز وقفه ای در اجرای طرح ترافیکی کاهش شد. 
پلیس راهور اعلام کرد در صورتی طرح کاهش را اجرا خواهد کرد که این طرح به تصویب شورای عالی ترافیک کشور برسد. 
در پی طرح موضوع در شورای عالی ترافیک کشور بخش هایی از طرح تغییر و بخش هایی از آن تصویب شد. 
بر این اساس مقرر شد از تردد خودروهای فرسوده در پایتخت ممانعت به عمل آمده و داشتن تأییدیه معاینه فنی برای تمامی خودروها الزامی شود. 
در پی این تغییرات قرار شد طرح کاهش طی سه مرحله در پایتخت اجرا شود. 
پس از آن مسئولان شهرداری اجرای طرح کاهش را منوط به ابلاغ آن از سوی وزارت کشور دانستند تا اینکه وزارت کشور شهریور ماه طرح کاهش را برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد. 

* 15 شهریور 95، آغاز اجرای طرح ترافیکی کاهش 
سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی پایتخت شانزدهم شهریور ماه سال جاری در نشست خبری تشریح نحوه اجرای طرح ترافیک کاهش اظهار کرد: طرح ترافیکی کاهش (LEZ) در سه مرحله اجرا می شود که مرحله نخست طرح از روز گذشته(دیروز) آغاز شده است. 
وی گفت: در این مرحله خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد می شوند علاوه بر شماره پلاک، برگه معاینه فنی خودرو نیز بصورت مکانیزه کنترل و در صورت نداشتن مجوز فنی برای مالک خودرو پیامک ارشادی برای آنها ارسال می شود. 
به گفته وی، ارسال این پیامک به منزله جریمه خودرو نبوده و در آن از مالک خودروی فاقد معاینه فنی خواسته شده تا اول مهرماه (آغاز مرحله دوم طرح کاهش) نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند. 
حسینی منش، همچنین زمان آغاز مرحله دوم این طرح را اول مهرماه ذکر و تصریح کرد: در این مرحله از طرح، 300 دستگاه دوربین، تردد خودروها در محدوده ترافیکی زوج و فرد را کنترل و برای متخلفان(شماره پلاک و معاینه فنی) 500 هزار ریال جریمه اعمال قانون می شود. 
وی افزود: درهمین ارتباط مالکان خودروها می توانند با مراجعه به سامانه سیمفا(SIMFA.IR) و وارد کردن شماره پلاک و شماره شناسایی خودرو (VIN) از معتبر بودن برگه معاینه فنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند. 
حسینی منش گفت: مالکان خودروهایی که با وجود داشتن برگه معاینه فنی معتبر پیامک ارشادی دریافت کرده اند نیز می توانند به سامانه مذکور مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. 

* اجرای مرحله نهایی طرح کاهش از ابتدای آبان آغاز می شود 
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در آن نشست همچنین با اشاره به اینکه اجرای مرحله سوم و نهایی طرح ترافیکی کاهش از ابتدای آبان امسال آغاز می شود گفت: یک هزار دستگاه دوربینی که تمامی تخلفات خودروها را ثبت می کنند مجهز به کد ثبت تخلف نداشتن معاینه فنی نیز شده اند. 
وی تصریح کرد: این تخلفات ثبت و در قالب یک سامانه الکترونیکی سراسری و یکپارچه نسبت به نوع تخلف برای خودرو اعمال قانون(جریمه) می شود. 
به گفته وی، مهم ترین اصل در روند اجرای طرح ترافیکی کاهش لزوم داشتن برگه معاینه فنی خودرو است به نحوی که خودروی فاقد معاینه فنی در صورت ورود به محدوده طرح به کرات و از طریق دوربین های مختلف ثبت تخلف و اعمال قانون می شود. 
بر این اساس خودروهایی که پنج سال تمام از تولید آنها گذشته باشد (خودروهای تولید داخل قبل از سال 90 و خودروهای وارداتی تولید قبل از سال 2011) ملزم به دریافت برگه معاینه فنی هستند. 
براساس اعلام مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از مجموع یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو با عمر بیش از پنج سال که در پایتخت تردد می کنند 940 هزار دستگاه برگه معاینه فنی داشته که 60 درصد آنها در شهر تهران و 40 درصد نیز از خارج از پایتخت اقدام به دریافت مجوز فنی کرده اند. 

* مراجعه زیاد خودروها به مراکز معاینه فنی تهران برای گرفتن تاییدیه فنی 
پس از آن مراکز معاینه فنی از شهریور ماه با ازدحام مراجعه کنندگان روبرو شدن که این امر با آغاز طرح کاهش از مهرماه شدت بیشتری به خود گرفت. 
مراجعه زیاد شهروندان به مراکز معاینه فنی باعث شده در شهریور ماه هر جمعه چهار مرکز معاینه فنی به ارائه خدمات بپردازد. 
در روزهای نخست مهرماه تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی هفت برابر افزایش یافت به طوریکه روزانه سه هزار و 500 خودرو برای دریافت تأییدیه معاینه فنی اقدام می کردند. 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی پایتخت از راه اندازی شیفت دوم کاری در مراکز معاینه فنی و فعالیت تا ساعت 12 شب خبر داد. 

* اول مهرماه آغاز مرحله دوم طرح ترافیکی کاهش 
مرحله دوم طرح ترافیکی کاهش، اول مهرماه در تهران آغاز شد و برهمین اساس خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت ورود به محدوده ترافیکی زوج و فرد، 500 هزار ریال جریمه می شدند. 

**اجرای طرح ترافیکی کاهش متوقف شد 
اجرای این مرحله طرح، تنها پنج روز ادامه داشت، چراکه با ازدحام بیش از حد خودروها در مراکز معاینه فنی تهران برای اخذ تاییدیه، منجر به اعلام پلیس راهور پایتخت برای توقف موقت این طرح شد. 
سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ششم مهرماه در گفت وگو با ایرنا گفت که با توجه به اینکه محور اصلی اجرای طرح ترافیکی کاهش، معاینه فنی خودرو است، در روزهای اخیر شاهد حجم سنگین مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی در تهران هستیم. 
وی اظهار کرد: به همین دلیل و به منظور همراهی با شهروندان در راستای انجام معاینه فنی خودروها، مقرر شد اجرای طرح ترافیکی کاهش تا اطلاع ثانوی متوقف شود. 
سرهنگ عابدی با اشاره به اینکه زمان اجرای دوباره طرح ترافیکی کاهش به صورت رسمی اعلام خواهد شد افزود: برهمین اساس و تا زمان آغاز دوباره طرح کاهش، ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به محدوده ترافیکی زوج و فرد مشمول جریمه نخواهد شد. 
جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص زمان احتمالی آغاز دوباره طرح ترافیکی کاهش نیز گفت: زمان اجرای دوباره مرحله دوم این طرح با کاهش میزان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی مشخص و اعلام خواهد شد. 
سرهنگ عابدی افزود: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی که در روزهای اخیر به دلیل ورود به محدوده زوج و فرد جریمه شده اند، ثبت نشده و محسوب نمی شود. 
این اقدام پلیس راهور منجر به اعتراض برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین مدیران بخش حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور به عنوان متولی تصویب و اجرای طرح ترافیکی کاهش شد. 

**مراجعه روزانه هفت هزار و 500 خودرو به مراکز معاینه فنی 
طی هفته اخیر رکورد مراجعه به مراکز معاینه فنی شکسته شد به گونه ای که براساس اعلام شهرداری تهران روزانه هفت هزار و 500 خودرو برای دریافت تأییدیه معاینه فنی به این مراکز مراجعه کردند. 

* 17 مهرماه آغاز دوباره طرح ترافیک کاهش 
با پایان مهلت 10 روزه پلیس راهور تهران بزرگ برای اخذ معاینه فنی خودروها، مرحله اول طرح ترافیکی کاهش قرار است از روز شنبه(17 مهرماه) دوباره آغاز شود. 
سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای مجدد طرح ترافیکی کاهش از 17 مهرماه در پایتخت خبر داد و گفت: با آغاز مرحله دوم طرح مکانیزه کاهش، ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به محدوده زوج و فرد به عنوان تخلف توسط دوربین های هوشمند ثبت و برای خودرو متخلف جریمه قانونی اعمال می شود. 
به گزارش ایرنا، با اجرای مرحله دوم طرح ترافیکی کاهش، تخلف ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به محدوده زوج و فرد از طریق دوربین های نظارتی ثبت و ضمن ارسال پیامک جریمه برای مالک خودرو، 500 هزار ریال جریمه نیز برای خودرو اعمال می شود. 
در مرحله دوم طرح ترافیکی کاهش، جریمه برای تخلف ورود خودروها به محدوده ترافیکی زوج و فرد براساس «شماره پلاک خودرو و نداشتن معاینه فنی» اعمال می شود. 
مالکان خودروها می توانند با مراجعه به سامانه سیمفا(SIMFA.IR) و وارد کردن شماره پلاک و شماره شناسایی خودرو (VIN) از معتبر بودن برگه معاینه فنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند. 
مالکان خودروهایی که با وجود داشتن برگه معاینه فنی معتبر پیامک ارشادی دریافت کرده اند نیز می توانند به سامانه مذکور مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. 
به گزارش ایرنا، دراین میان و با توجه به اعلام کارشناسان و مدیران مبنی بر اینکه وسایل متحرک منشأ 80 درصد آلودگی پایتخت هستند، به نظر می رسد اجرای طرح کاهش (LEZ) در تقلیل آلودگی هوای پایتخت مؤثر باشد اما دستیابی به نتیجه مطلوب مستلزم همگرایی و همراهی تمامی دستگاه های مسئول در این زمینه و رعایت قانون از سوی شهروندان است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا