چگونه به جنگ «آرتروز گردن» برویم؟

یکی از مشخصه‌های اصلی علایم آرتروز گردن، فرسایش مهره‌ها، ایجاد زائده‌های کوچک استخوانی (استئوفیت‌) در کناره‌های مهره‌ها است. به علاوه دیسک‌ها در اثر گذر زمان، باریک و باریک‌تر می‌شوند. این فرسایش فرایندی طبیعی ناشی از افزایش سن است که می‌توان آن را به ایجاد چین و چروک در ستون فقرات تشبیه کرد.

بسیاری از افراد در اثر این فرایند طبیعی، در ظاهر دچار هیچ گونه علامت خاصی نمی‌شوند؛ اما امکان دارد در پرتونگاری (اشعه ایکس) گردن ویژگی‌هایی مانند زائده استخوانی یا تحلیل رفتن دیسک مشاهده ‌شود، حتی اگر فرد کوچک‌ترین علامتی از آرتروز گردن را تجربه نکند.

با این حال عصب‌ها، رباط‌ها و عضله‌های مجاور، گاهی تحریک می‌شود یا در اثر تغییرات فرسایشی تحت فشار قرار می‌گیرد. بنابراین آرتروز گردن غالباً بروز مشکلی را به دنبال ندارد، اما می‌تواند علت گردن درد، به ویژه در سالمندان باشد.

صدا دادن مهره های گردن، نوعی صدای ترق و تروق یا شبیه کلیک کردن است که هنگام چرخاندن سر به طرفین ایجاد می‌شود. این صدا، شبیه به صدایی است که هنگام چرخاندن انگشت‌ها به وجود می‌آید.

بسیاری از مردم عادت دارند پس از بیدار شدن از خواب یا پس از کار طولانی مدت در پشت میز، برای از بین بردن فشار عضلانی، گردن خود را بچرخانند. اگرچه افراد پس از چرخاندن گردن و ایجاد این صدا احساس راحتی می‌کنند، اما تکرار این کار برای سلامتی گردن مضر است. تکرار مکرر این حرکت، باعث گردن درد و آرتروز گردن خواهد شد.

راه های پیشگیری از آرتروز گردن، عبارتند از:

1. گردن خود را در حالت ایستاده، نشسته یا راه رفتن، همیشه صاف و عمود بر بدن نگه دارید، به طوری که هیچ زاویه ای با بدن شما نسازد. سعی کنید در همه حال، سر صاف و مستقیم، نگاه به جلو، شانه ها عقب و بالا، سینه بیرون و شکم را داخل بکشید.

2. هرگز گردن خود را به مدت طولانی خم نکنید، بلکه اگر لازم است، صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن را خم نکنید و اگر مجبور به این کار هستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

3. از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن و حرکات ناگهانی گردن هستید دوری کنید.

4. اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن هستید، حتما با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردن بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

5. بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است. به این ترتیب کمتر ناچار می شوید گردنتان را خم کنید.

6. موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید، نه اینکه گردنتان را خم کنید. مدت های طولانی این گونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

7. سعی کنید هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید، به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه اینکه خم شود.

8. در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیک تر بنشینید تا مجبور نباشید دست هایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید. چرا که این کار به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد گردن درد می کند.

9. صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید، حتما بایستی دارای تکیه گاهی برای گردن باشد، چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود و یا برخورد شدید اتومبیل دیگر از پشت که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود، سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می شود.

11. سعی کنید به هنگام انجام فعالیت هایی مثل رانندگی، مطالعه، کار با کامپیوتر و… طولانی مدت به نقطه جلو به طور ثابت نگاه نکنید.

 

دکتر فرجود شکوهی/ فیزیوتراپیست، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور و عضو کمیته ملی پایش و غربالگری ستون فقرات

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا