ضرورت توجه ویژه به اراضی کشاورزی رهاشده

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در ششمین جلسه کمیته راهبردی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی دستگاه های مرتبط، اظهار کرد: گزارش ها نشان می دهند، اقدامات خوبی انجام شده اما ستاد باید همچنان با انسجام و هماهنگی تا رسیدن به نتیجه نهایی تلاش خود را ادامه دهد.
وی با بیان اینکه تاکنون معیار حرکت در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار مصوبه اسفندماه 93 هیات دولت بود اما با مصوبه جدید دولت، این مصوبه مبنای حرکت است، افزود: موضوع اعتبارات نیز در کمیسیون زیربنایی در حال پیگیری است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: به رغم آنکه دولت با چالش اعتباری مواجه است اما به دلیل اهمیت و اولویت موضوع گرد و غبار برای دولت یازدهم و تکلیف و مسئولیتی که در این زمینه برای خود قائل هستیم، تمام تلاش و توان خود را برای کاهش آسیب های پدیده گرد و غبار انجام خواهیم داد.
ابتکار در مورد زمین های کشاورزی یا اراضی رها شده و تهدید این اراضی برای تبدیل شدن به کانون های گرد و غبار داخلی گفت: رفع این موضوع باید در دستورکار و مورد پیگیری دستگاه های مرتبط همچون جهاد کشاورزی قرار گیرد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت تقسیم کار و ایفای مسئولیت دستگاه های مختلف برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور و انجام اقدامات کوتاه و بلند مدت در این زمینه، تصریح کرد: دقت در پیش بینی و واکنش سریع به ویژه در استان ها، احیاء تالاب ها و انجام حمایت های بهداشتی از جمله اقدامات ضروری در این حوزه است.
معاون رئیس جمهوری با بیان لزوم بهره گیری از ظرفیت های ملی و بین المللی در این زمینه، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ضروری، سنجش میزان پیشرفت و نقاط ضعف و قوت اقدامات بر اساس برنامه ها است.

** تدوین استانداردهای ضروری تثبیت کننده های خاک در دست اقدام 
ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد ملی در سال های 95-94، گفت: مطالعات شناسایی و تعیین کانون های گرد و غبار در 16 استان تکمیل شده و برای 12 استان دیگر نیز در دست اقدام است.
وی افزود: گزارش وقوع توفان های گرد و غبار با منشاء خارجی نیز هر بار مستندشده و برای وزارت امور خارجه به منظور انجام اقدامات بین المللی ارسال می شود.
به گفته شعاعی، کارگروهی متشکل از دستگاه های مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حال تهیه و تدوین استانداردهای ضروری تثبیت کننده های خاک هستند.
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن یادآوری اقدامات بین المللی ایران در این حوزه همچون تصویب قطعنامه های مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل، ادامه داد: همکاری هایی نیز در سطح بین المللی برای استفاده از فناوری، تجارب، ظرفیت ها و دانش کشورهای موفق شکل گرفته است که از آن جمله می توان به همکاری با ژاپن به منظور توسعه سیستم های پایش و هشدار اشاره کرد.
داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز گزارشی از عملکرد دستگاه متبوع در این حوزه ارائه داد و گفت: در بخش مطالعات به ویژه در خصوص پیش بینی گرد و غبار اقدامات بسیار خوب و موثری انجام داده ایم که نتایج آن قابل احصاء و ارائه است.
وی ضمن تاکید بر دانش و تخصص سازمان هواشناسی در این حوزه، اظهار کرد: دانش استفاده و بکارگیری مدل های مختلف همچون مدل های خود مقیاس تا مدل هایی که قادر به پیش بینی دهه ای هستند در هواشناسی وجود دارد و تنها نیازمند داده های بر خط هستیم.
پرهیزکار افزود: همچنین سایتی در ذیل پورتال هواشناسی و به منظور اطلاع رسانی در خصوص پدیده گرد و غبار تعریف شده است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
بنابراین گزارش، رضا شهبازی نیز به نمایندگی از بخش زمین شناسی مرکز پژوهش های کاربردی علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گزارشی از فعالیت های این دستگاه ارائه داد و گفت: با استفاده از داده های سازمان هواشناسی موفق به ایجاد یک شبکه اتمسفری شدیم.
وی افزود: سازمان زمین شناسی می خواهد در کنار مطالعات کلانشهرها، پروژه ای برای مطالعه آلودگی ها در جوامع محلی آغاز کند.
شهبازی ضمن تاکید بر ضرورت تفکیک کانون های فعال و مستعد گرد و غبار در کشور، تصریح کرد: اقداماتی برای شناسایی مناطق تحت تاثیر و نمونه برداری از آنها صورت گرفته که در قالب اطلس ملی و استانی گرد و غبار ارائه خواهد شد.
همچنین ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط این دستگاه در خصوص نهال کاری و مالچ پاشی اراضی مستعد یا کانون های گرد و غبار در داخل کشور، گفت: تکمیل مطالعات شناسایی منشاء ها می تواند کمک بزرگی برای تهیه طرح اجرایی دقیق تر باشد.
وی یکی از چالش های مهم مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان را اراضی رها شده کشاورزی در اثر نبود یا کمبود آب دانست.
مریم قنبریان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مورد برنامه ریزی ها و اقدامات اولیه برای تجهیز آزمایشگاه ها به ویژه در اهواز و کرمانشاه اظهار کرد: تجهیز مراکز خدماتی تشخیصی و بیماری های استنشاقی در دستورکار قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا