بررسی خطرات نانوذرات با ماده مرجع جدید

به گزارش ایسنا، با توجه به افزایش تقاضا برای نانومحصولات، بحث ایمنی نانومواد در ترکیبات آنتی‌باکتریال بسیار جدی شده‌ است. این ماده مرجع جدید با ابعاد 75 نانومتر برای استفاده در مطالعات ایمنی نانوذرات نقره مناسب است.این نمونه استاندارد، اولین ترکیبی است که به‌ صورت خشک و سرد شده پایدار است و می‌توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد.

نانوذرات نقره دارای خواص ضدمیکروبی بسیار قوی است. این ترکیب یکی از پرمصرف‌ترین نانومواد در محصولات است که در منسوجات، جوراب‌ها و پوشش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سونامی استفاده از نانوذرات نقره موجب شده تا تحقیقات بیشتری روی درک بهتر برهم‌کنش این ماده با محیط‌ زیست انجام شود. به گفته محققان این پروژه، نانوذرات نقره تغییر شکل داده، حل شده و دوباره در محیط رسوب می‌کنند. این نانوذرات می‌توانند با مواد دیگر واکنش دهند. با این حال دانش ما درباره این فرآیند بسیار محدود است. برای این که بتوان روی اثرات نانوذرات نقره در طبیعت و محیط‌ زیست مطالعه کرد، باید نانوذرات یکسانی را مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل، این ماده مرجع برای مطالعات مختلف طراحی و تولید شده‌ است.نانوذرات نقره دارای فعالیت بسیار بالایی هستند. حضور اکسیژن و رطوبت می‌تواند موجب اکسید شدن این نانوذرات و آزاد شدن یون نقره شود. دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال نانوذرات نقره همین ویژگی است. تولید نانوذرات نقره استاندارد شده کاری دشوار است. برای ساخت این نمونه استاندارد، محققان سطح نانوذرات را پوشش داده و سرد کردند. نانوذرات دارای پوشش پلیمر پلی‌وینیل‌پیرولیدون (PVP) به‌ صورت سرد نگهداری شده و در‌صورت نیاز در آب غوطه‌ور می‌شود.

این نانوذرات کاملاً یکنواخت و پایدارهستند که برای کنترل ابعاد آن‌ها، از چهار روش مختلف استفاده شده‌است. نتایج این چهار روش نشان داد که ابعاد نانوذرات 75 نانومتر است.