کد خبر : 4951 دوشنبه 17 فروردین 1394 - 08:33:47
ثبت-کوتاه-ترین-ماه-گرفتگی-کامل-قرن-

ثبت کوتاه ترین ماه گرفتگی کامل قرن

سیناپرس: شب شنبه گذشته کوتاه ترین ماه گرفتگی کامل قرن در بخش هائی از آمریکا و کانادا مشاهده شد . ستاره شناسان دلیل این موضوع را عبور ماه در مدار خود از بخش فوقانی سایه کره زمین اعلام کردند که سبب شد این ماه گرفتگی کامل تنها برای لحظاتی کوتاه مشاهده شود .

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از شهر لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا   ؛ آخرین ماه گرفتگی کامل رخ داده در این منطقه اگرچه بسیار کوتاه بوده و تنها برای لحظاتی چند روی داد ، اما این ماه گرفتگی دارای ساختاری غیر عادی و منحصر به فرد بوده است .

این ماه گرفتگی برای لحظاتی کوتاه در ابتدای شب شنبه گذشته در بخش های غربی آمریکا و کانادا مشاهده شد . موضوع غیر معمول در این ماه گرفتگی کامل ، مدت زمان کوتاه آن بود . در حقیقت ؛ در این ماه گرفتگی ، تنها برای لحظاتی کوتاه  سراسر ماه در زیر سایه زمین قرار گرفته و تاریک شد . این موضوع سبب شده است که ستاره شناسان ، ماه گرفتگی فوق را به عنوان کوتاه ترین ماه گرفتگی قرن نامگذاری کنند . شایان توجه است که اگرچه وقوع ماه گرفتگی کامل در این بخش های آمریکا و کانادا تنها برای لحظاتی کوتاه دوام داشت ، ولی تمامی این پروسه یعنی از ابتدای سایه افکندن کره زمین روی ماه تا ماه گرفتگی کامل و عبور سایه زمین از بخش دیگر ماه ، طی مدت زمانی برابر با سه ساعت و نیم به طول انجامید . این موضوع در حالی است که این پدیده علاوه بر ستاره شناسان و پژوهشگران حرفه ای ، با دقت از سوی  برخی از ستاره شناسان آماتور و مردم عادی نیز رصد شده و البته وجود لکه های ابر در آسمان سبب اخلال در دید برخی از این افراد شده است . در شب بعدی این ماه گرفتگی در آمریکا ، مردم ژاپن ، استرالیا و نیوزلند نیز شاهد شرایط مشابهی در آسمان شب بودند .

پژوهشگران و ستاره شناسان در توضیح دلیل کوتاه بودن غیر عادی ماه گرفتگی کامل رخ داده ، اعلام کردند : دلیل این موضوع ، عبور ماه از بخش فوقانی سایه کره زمین در مدار است که سبب کم شدن مدت زمان ماه گرفتگی کامل شد .

این مساله در حالی رخ داده است که در گذشته ، عموما ماه از بخش های میانی سایه کره زمین عبور کرده و این موضوع سبب می شد که مدت زمان وقوع ماه گرفتگی کامل ، بیشتر باشد .