تلاش چین برای ساخت سیستم موقعیت یاب جهانی

بر اساس اعلام مدیر پروژه ملی سیستم ناوبری و موقعیت یابی چین ، این کشور در نظر دارد طی سال جاری میلادی سه یا چهار ماهواره جدید به منظور توسعه سیستم موقعیت یابی و ناوبری این کشور به مدار زمین ارسال کند .

در همین راستا یانگ چانگ فنگ  Yang Changfeng مدیر اشد این پروژه ماهواره ای که با نام سیستم ناوبری ماهواره ای بی دو BeiDou Navigation Satellite System (BDS) شناخته می شود ، اعلام کرد : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، این پروژه تا سال 2020 میلادی به پایان خواهد رسید . شایان ذکر است که در روز دوشنبه از هفته گذشته ، کشور چین هفدهمین ماهواره سیستم ناوبری ماهواره ای بی دو BDS را به مدار زمین فرستاد و به این ترتیب سیستم فوق به طور رسمی از فاز ملی وارد فاز سرویس دهی جهانی شد . این سیستم قرار است با استفاده از سی و پنج ماهواره به فعالیت پرداخته و بخش های مختلف زمین را تحت پوشش قرار دهد .

یانگ چانگ فنگ   در مورد این ماهواره ها افزود : " در مقایسه با ماهواره های فعلی این سیستم که در حال استفاده هستند ، ماهواره های جدید دارای دقت و عمر بیشتری هستند . عمر مفید خدمات رسانی این ماهواره های جدید در حدود ده تا دوازده سال است که در مقایسه با عمر انواع قدیمی تر که حداکثر هشت سال قابلیت خدمات رسانی دارند افزایش یافته و همچنین میزان دقت سنجش این ماهواره ها نیز بین 2 تا سه متر است . "  

چین نخستین ماهواره سیستم BDS را در سال 2000 میلادی به مدار زمین فرستاده و در سال 2012 سیستم ناوبری و موقعیت یابی این پروژه آغاز به فعالیت کرد . در حال حاضر این ماهواره ها علاوه بر ارائه سرویس موقعیت یابی ، همچنین توانائی خدمات رسانی در پیام های مخابراتی  و ارتباطات را در سراسر کشور چین و مناطقی از آسیا و اقیانوسیه   را دارند .

بر اساس پیش بینی های انجام شده ، قرار است این سیستم به تدریج در حوزه های مختلفی از جمله حمل و نقل ، پیش بینی وضعیت آب و هوا ، ماهیگیری ، جنگلداری و ارتباطات از راه دور مورد استفاده قرار گیرد .

در خاتمه باید به این موضوع اشاره کرد که نسل جدید ماهواره های ساخته شده جهت استفاده در این سیستم ، توسط شرکت غیر دولتی مرکز مهندسی مایکرو ساتلایت  شانگهای Shanghai Engineering Center for Microsatellites که تحت نظر آکادمی علوم چین و شهرداری شانگهای اداره می شود ، طراحی و تولید شده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا