مطالعه کشتی اکتشافی غرق شده قرن نوزدهم در قطب شمال

تیمی از پژوهشگران دانشگاه گلاسکو در حال بررسی و مطالعه بقایای یک کشتی اکتشافی هستند که در قرن نوزدهم میلادی غرق شده است. این پژوهشگران اعتقاد دارند بر خلاف نظریات پیشین که بروز بیماری هایی مانند اسکوربوت، سل و مسمویت ناشی از سرب را عامل مرگ خدمه و سرنشینان کشتی اکتشافی فرانکلین می دانست، این کشتی و 129 نفر از سرنشینان آن بر اثر حادثه کشته شده اند.

رخدادهای ناشی از شرایط بد آب و هوائی و حوادث ناشی از آن که سرنشینان کشتی را مجبور به ترک کشتی و گذر از یخ های قطبی کرد، عامل اصلی مرگ و میر اعضای این تیم اکتشافی بوده است.

کیت میلر سرپرست این تیم تحقیقاتی که به همراه گروهی از دانشجویان این دانشگاه در حال بررسی این موضوع است اعلام کرد: هیچ سفرنامه یا دفتر گزارش روزانه ای که مرتبط با کشتی اکتشافی فرانکلین باشد تا کنون به دست نیامده است و این موضوع بر پیچیدگی تحقیقات می افزاید.

این کشتی به طور مشابه دو کشتی دیگر به نام های ترور و اچ ام اس اربوس HMSErebus تجهیز شده بود، شواهد موجود نشان می دهد که برخی از اعضای این تیم تحقیقاتی دچار نشانه های بیماری کمبود ویتامین C  یا اسکوربوت بوده و همچنین شواهد مسمویت سرب نیز در آن ها دیده می شد اما تعداد این افراد محدود بوده و نمی توان آن را درباره تمامی اعضای این گشتی اکتشافی تعمیم داد.

به اعتقاد دکتر میلر، رخدادهای ناشی از شرایط بد آب و هوائی و حوادث ناشی از ان که سرنشینان کشتی را مجبور به ترک کشتی و گذر از یخ های قطبی کرد، عامل اصلی مرگ و میر اعضای این تیم اکتشافی بوده است.

البته این نظریه با واکنش های متفاوتی از سوی سایر کارشناسان رو به رو شده و برای نمونه روبرت پارک از اساتید و پژوهشگران دانشگاه واترلو که در سال 2014 میلادی کشتی اربوس را کشف کرده بود با این نظریه به شدت مخالف بوده و  می گوید: من نمی توانم بپذیرم که مرگ این افراد و تعداد زیادی افسر حاضر در این کشتی بر اثر تصادف رخ داده باشد.

منبع:  thestar