انجام عملیات پیچیده پرتاب ماهواره توسط هندوستان

در پی انجام عملیات موفقیت آمیز پرتاب هشت ماهواره به لایه های مختلف مدار زمین توسط تنها یک راکت فضا پیما و در یک زمان؛ نارندا منودی نخست وزیر هندوستان اعلام کرد: ما می توانیم از این موفقیت بزرگ مغرور بوده و لذت ببیریم. دانشمندان حوزه فضائی ما توانستند تاریخ سازی کرده و عملیاتی ویژه را به اجرا بگذارند.

یک راکت فضاپیمای هندی از نوع PSLV-C35 عملیات منحصر به فرد فوق الذکر را از پایگاه فضائی سری هاری کوتاز ساتیش دهاوان واقع در ایالت آندرا پرادش انجام داده است. این عملیات در تاریخ بیست و ششم ماه سپتامبر برابر با پنجم مهرماه صورت گرفته و طی آن هشت ماهواره که به کشورهای مختلفی تعلق داشتند در  مناطق مشخص شده مدار زمین قرار داده شدند.

بر اساس اطلاعات و تصاویر منتشر شده  از سوی مرکز پژوهش های فضائی هند در این رابطه، یک راکت فضاپیمای هندی از نوع PSLV-C35 عملیات منحصر به فرد فوق الذکر را از پایگاه فضائی سری هاری کوتاز ساتیش دهاوان واقع در ایالت آندرا پرادش انجام داده است. این عملیات در تاریخ بیست و ششم ماه سپتامبر برابر با پنجم مهرماه صورت گرفته و طی آن هشت ماهواره که به کشورهای مختلفی تعلق داشتند در  مناطق مشخص شده مدار زمین قرار داده شدند.

گفتنی است پیش از این در تیر ماه سال جاری سازمان فضائی هندوستان توانسته بود در عملیاتی موفقیت آمیز  20 ماهواره  را به طور همزمان به مدار زمین پرتاب کند. البته این ماهواره ها همگی در یک مدار قرار گرفتند اما در این مورد جدید ، هر کدام از ماهواره های هشت گانه باید در یکی از لایه های مدار رها می شدند که این عملیات نیازمند دقت عمل و محاسبات بسیار دقیق و پیچیده ای بود.

عملیات پیشین که در آن  بیست ماهواره به مدار زمین فرستاده شد توسط راکت ماهواره بر بومی این کشور با نام PSLV-C34 انجام شده بود. پیش از این رکورد پرتاب همزمان ماهواره توسط سازمان فضائی هندوستان؛ ده ماهواره بود که در سال 2008 میلادی انجام شده و تمامی ماهواره های فوق با موفقیت به مدار زمین فرستاده شده بودند. البته رکورد جهانی این موضوع در اختیار سازمان فضائی ناسا از ایالات متحده آمریکا قرار دارد که  توانست در سال 2013 میلادی 29 ماهواره را به طور همزمان و در یک عملیات به مدار زمین منتقل کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این ماهواره ها نیز همگی در یک مدار مشابه قرار داشتند.

منبع: efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا