در حوزه گردشگری به توسعه علمی گردشگری خوبی رسیده ایم

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: شعاری که هرساله انتخاب می شود به عنوان یک چراغ راه برای کشورهاست و امسال نیز وقتی گفته می شود که «گردشگری برای همه» منظوراصلی این است که تصور نکنیم گردشگری برای قشر خاصی بادرآمد خاص است بلکه همه مردم باید  از موهبت گردشگری بهر ه‌مند شوند و متناسب با این شعار کشورها باید برنامه ریزی کنند تاهر کس با هردرآمدی سفر را جز سبد مصرفی خانوار داشته باشند.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو درادامه افزود: این برنامه ریزی نیاز سالانه هرکشوری است و این شعار مسئولیت کشورها را بیشتر می کند و آنها را به این سمت سوق می‌دهد که گردشگری را درمتن جامعه  تعریف کند و نه به عنوان کالای لوکس.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: امروزه گردشگری راه فراری برای رهایی مردم از خستگی ها و روزمرگی هاست تا بتوانند به سمت شادی و نشاط بروند و زندگی سالمی داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه تا به امروز ایران به چند درصد تحقق این شعار رسیده است،گفت:  در ایران مسافرت زیاد است و به تعبیری تعطیلات کم داریم و مردم به هرنحوی به سفر می‌روند اما متاسفانه  سفرهای ما سفرهایی نیست که نتایج خوبی داشته  باشد و اینها تصمیات کور ودفعی  بدون کمترین برنامه ریزی است.بانگاهی به آمار تصادفات شهریور امسال که بسیار تکان دهنده است، نشان از سفرهای بی برنامه دارد.

دکتر ایمانی همچنین تصریح کرد: باید بدانیم که مسئولیت ما دراین باره سنگین است .خوشبختانه در کشور ما مشکل ترغیب مردم به سفر رانداریم اما سفر بدون برنامه تبعات منفی دارد و وظیفه اصلی ما برنامه ریزی و هدایت به تعبیری باران رحمتی که میبارد را در مسیرش هدایت کردن باشد واگر نه تبعات منفی دارد.

رئیس انجمن گردشگری علمی ایران درپاسخ  به اینکه آیا باتوجه به روند پیری جمعیت کشور برنامه ای برای سالمندان دیده شده است یاخیر ،تاکیدکرد: یکی از مواردی که کشورهای پیشرفته برای گذراندن عمر در سنین بالا مورد توجه قرارداده اند، سالهای سالمندی است و سالمندان را ترغیب به سفر می کنند و بسته های سفری متناسب با معشیت زندگی افراد سالمند تنظیم می کنند، اما متاسفانه در کشور ما برنامه ای برای سالمندان وجود ندارد و آنها را در پارک ها مستقر کرده‌اند. همانطور که گفته شد باتوجه به اینکه کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود از لحاظ سالمندی اینگونه امکانات را نیاز دارد و این خدمات خود نیز میتواند منجر به درآمدزایی،زندگی سالم و از نظر اقتصادی و فرهنگی موثر باشد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین در خصوص فاصله بین صنعت و دانشگاه در حوزه گردشگری گفت: ما در حوزه گردشگری به توسعه علمی گردشگری خوبی رسیده ایم  و جلوتر از صنعت هستیم و متخصصان بسیاری در سطوح مختلف از کارشناسی تا دکترا در این حوزه فعالیت می‌کنند. بنابراین صنعت باید از اینها استفاده کند اما هنوزاین زمینه وجود ندارد و اما اگر ازاین فارغ التحصیلان استفاده کنیم فاصله میان صنعت و دانشگاه کم خواهد شد تا جایی که شرکتهای دانش بنیان گردشگری نیز ایجاد می‌شود.

هرچند که درحال حاضر بسیاری از دستگاه ها پژوهش‌های کاربردی شان را به دانشگاه ها می‌دهند اما هنوز دراین خصوص  کارزیاد است و این شتاب قابل ملاحظه است.

ایمانی در باره کاربردی بودن پژوهشهای این حوزه افزود: چون ماهیت بحث تحقیقات گردشگری کاربردی است،بنابراین  پژوهش های سفارشی 80%کابردی و قابل استفاده است و باید نتایج را به دستگاه ها بدهیم تا بیشتر قابل استفاده شود.

اما اینکه چه کسی مسئول رساندن نتایج به صنعت است ،خاطر نشان کرد: دهم صنعت و هم دانشگاه  بایدبه سمت هم حرکت کنند هرچند که احساس نیاز صنعت بیشتر است و باید کارهایشان به سمت تحقیقاتی شدن پیش برود و هم اینکه دانشگاه نتایج را بایگانی نکنند و درها را بازکنند و دستگاه ها را از نتایج این تحقیقات مطلع کنند ،ضمن اینکه دستگاه ها موضوعات مورد نیاز را به دانشگاه ها بدهند تا پایان نامه ها نیز کاربردی شود.

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا