درمان اختلالات شنوائی به کمک هورمون ها

یکی از اختلالات رایج شنوائی در سراسر جهان، تینیتوس Tinnitus  نام دارد که طی آن بیمار احساس می کند صداهایی دائما در گوش وی شنیده می شوند. این صداها عموما به شکل زنگ زدن یا وزوز بوده و گاهی نیز شبیه صدای جیرجیرک یا خش خش کردن توصیف می شود. این مساله در حالی است که صداهای مورد بحث تنها توسط فرد بیمار شنیده شده و در دنیای واقعی وجود ندارد.

استفاده از این هورمون در بهبود شرایط بیماران، تاثیر مطلوبی دارد اما با توجه به کوچک بودن جامعه آماری ، نمی توان به طور قطعی در این رابطه اظهار نظر کرد و این موضوع نیاز به بررسی دقیق تر دارد.

مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران آمریکائی و برزیلی که یک پزشک ایرانی الاصل مقیم آمریکا نیز در آن حضور دارد، نشان می دهد در صورت اسپری کردن هورمون اوکسی توسین در بینی افرادی که از عارضه شنوائی تینیتوس رنج می برند می توان میزان و شدت این صداها را کاهش داد. در همین رابطه آندریا آزودو سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه فدرال سائو پائولو اعلام کرد: هورمون اوکسی توسین بر مغز و گوش این افراد تاثیر گذاشته و به این ترتیب می تواند سبب کاهش عوارض شنوائی و صداهای آزار دهنده شود.

دکتر داریوش کهن، پژوهشگر ایرانی الاصل حاضر در این مطالعات، نفر سمت چپ 

در این مطالعات، پژوهشگران اقدام به بررسی 17 فرد مبتلا به عارضه تینیتوس کردند که این بیماران در رده سنی 63 سال به بالا بودند. این افراد به دو گروه تقسیم شده و به گروه نخست تحت درمان اسپری اوکسی توسین در بینی قرار گرفته و در بین افراد گروه دوم فقط آب مقطر اسپری شد تا میزان تلقین و تاثیر واقعی دارو در بیماران مشخص شود. از این افراد خواسته شد تا نیم ساعت پس از مصرف دارو و همچنین بیست و چهار ساعت پس از آن ، شرایط خود را گزارش کنند. نتایج ثبت شده نشان می دهد که گروه دریافت کننده اسپری اوکسی توسین به طرز قابل توجهی با کاهش اختلالات شنیداری و صداهای آزار دهنده رو به رو شده اند در حالی که در گروه دوم، تغییری گزارش نشده است. سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با نتایج به دست آمده اعلام کرد: ما دریافتیم که استفاده از این هورمون در بهبود شرایط بیماران، تاثیر مطلوبی دارد اما با توجه به کوچک بودن جامعه آماری ، نمی توان به طور قطعی در این رابطه اظهار نظر کرد و این موضوع نیاز به بررسی دقیق تر دارد.

از سوی دیگر این روش درمانی هنوز در ابتدای مسیر خود قرار داشته و استفاده بیش از حد از هورمون اوکسی توسین می تواند تاثیرات جانبی نامطلوبی از جمله تپش قلب، کاهش یا افزایش فشار خون، واکنش هایی به شکل حساسیت، اختلال تنفسی ، دل آشوبه و استفراغ را در پی داشته باشد.

دکتر داریوش کهن متخصص گوش ، حلق و بینی در بیمارستان لنوکس هیل منهتن و پژوهشگر بیمارستان تخصصی گلو در نیویورک که در مطالعات فوق مشارکت داشته است در این رابطه گفت: استفاده خودسرانه از این دارو برای بیمارانی که از عارضه تینیتوس رنج می برند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این افراد نباید با امید به درمان، به صورت خودسرانه از اوکسی توسین استفاده کنند. ما امیدواریم این تحقیقات و نتایج به دست امده از آن بتواند منجر به ارائه درمان مناسبی برای این گروه از بیماران شده و بتوان داروئی بدون عوارض جانبی به کمک این هورمون تهیه کرد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در نشست اخیر آکادمی بیماری های گوش ، حلق و بینی ایالات متحده امریکا مه در سن دیگو American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery in San Diego  برگزار شد، ارائه شده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا