سورنتو، سی‌آرـ ‌وی؛ رقابت 2 محبوب 250 میلیون تومانی

مقوله شاسی‌بلند سواری در بین مصرف‌کنندگان ایرانی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: دسته نخست افرادی هستند که با توجه به علاقه‌ای که به سفرهای خارج از جاده‌ای دارند، سراغ خودروهایی با توانایی آفرود بالا می‌روند. عمده خودروهای این دسته از بین نمونه‌های قدیمی انتخاب شده و بسته به سلیقه مالک دستخوش تغییراتی می‌شود، اما دسته دوم افرادی هستند که برای خاص بودن، بهره‌گیری از فضای بیشتر و شاید هم جلب توجه بازار شاسی‌بلندها را انتخاب کرده سراغ خودروهای شاسی‌بلند مدرن صفر کیلومتر یا کارکرده می‌روند.

این روزها بازار شاسی‌بلندهای موجود در کشور رفته رفته داغ‌تر می‌شود و هنوز هم محصولات زیادی پشت درِ گمرک منتظر اخذ مجوزهای لازم برای ورود به بازار ایران هستند. پس این گونه می‌توان گفت این تب شاسی‌بلند سواری تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و برنده کسی است که بهترین گزینه را از بین موارد موجود در بازار انتخاب کند. در این نوشتار سراغ بررسی دو گزینه تازه‌وارد به بازار ایران می‌رویم که قیمتی حدود 250 میلیون تومان دارند.

بازگشت هوندا در قلمروی کره‌ای‌ها

چند سالی است محصولات کمپانی ژاپنی هوندا پس از غیبت دو دهه‌ای به بازار ایران بازگشته‌اند. هرچند بازگشت هوندا با دو مدل سیویک و آکورد استارت خورد، در حال حاضر طیف کامل‌تری از محصولات این برند در راه بازار ایران است. مدل سی‌آر ـ وی (CR-V) نخستین محصول شاسی‌بلند هونداست که به بازار شاسی‌بلند پسند کشور ما وارد شده و با قرارگیری در کلاسی بین کراس اوورهای فشرده و بزرگ، به رقابت با محصولاتی مثل هیوندای سانتافه / ال‌ایکس45، کیا سورنتو، تویوتا راو فور (Rav4) و … خواهد پرداخت. در واقع هرچند سی‌آر ـ وی را در بازار جهانی تحت عنوان کراس اوور کامپکت (فشرده) می‌شناسند، رده‌بندی خودروهای ژاپنی به گونه‌ای است که اصولا هر رده کمی بزرگ‌تر از محصولات کره‌ای در نظر گرفته می‌شود. پس همان طور که راو فور نسل جدید در قیاس با محصولات کره‌ای چیزی بین سورنتو و اسپورتیج است، سی‌آر ـ وی نیز چنین وضعی دارد. برچسب قیمتی 239 میلیون تومانی سی‌آر ـ وی در بازار آزاد تا بیش از 250 میلیون تومان نیز افزایش پیدا می‌کند که این طیف کاملا مشابه سورنتو و راو فور جدید است.

اما اگر بخواهیم در این مقایسه رقیبی کره‌ای برای این ژاپنی دوست داشتنی بتراشیم، سورنتو نسل سوم 2016 با کیتGT Line را انتخاب می‌کنیم. خودرویی که نخستین بار سال 1387/ 2008 به بازار ایران وارد شد و تاکنون سه نسل در کشور ما گذرانده است. نسل سوم سورنتو برعکس دو نسل گذشته با پیشرانه چهار سیلندر به بازار ایران وارد شده که البته با توجه به بهره‌گیری از فناوری GDI وضع مناسبی دارد.

تعریف رفاه در 2 زبان

 

هوندا سی‌آر ـ وی از فضای داخلی تنگ تری نسبت به سورنتو بهره می‌برد و همچنین سورنتو شمایل لوکس‌تری نسبت به این خودرو دارد. در واقع این گونه می‌توان گفت سورنتو نسبت به برادرش سانتافه از طراحی کابین ساده تر و شاید کسل‌کننده‌تری بهره می‌برد، اما وجود تریم‌های چوب و چرم و امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و گرمکن ردیف عقب صندلی‌ها، سقف پانوراما به همراه سانروف برقی، سیستم روشنایی و برف‌پاک‌کن خودکار، گرمکن فرمان، صندلی‌های تاشوی ردیف دوم و سوم، هفت سرنشین، سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ (سوئیچ هوشمند)، ترمز پارک الکترونیکی، سیستم حافظه یکپارچه تنظیمات صندلی راننده و آینه‌های جانبی، صفحه کیلومتر سوپرویژن (نمایشگر هفت اینچی TFT)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه قابلیت تنظیم دوگانه، محفظه خنک کن کنسول میانی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل از روی غربیلک، کروز کنترل اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک و… موجب راحتی بیشتر سرنشینان داخل کابین این خودرو می‌شود.

 

این در حالی است که رقیب ژاپنی سورنتو از امکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و مانیتور، سیستم بلوتوث هندزفری و پورت‌های AUX و USB، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه حافظه صندلی راننده، کروز کنترل، دوربین دنده عقب، فرمان حساس به سرعت، سیستم هشداردهنده باد تایرها، سیستم هشدار خروج از لاین و… بهره می‌برد و از نظر امکانات تقریبا کمی پایین‌تر از سورنتو است.

اصالت ژاپنی در برابر زیبایی کره‌ای

 

سورنتو با توجه به حضور در یک رده بالاتر از سی‌آر ـ وی، یک سر و گردن از محصول ژاپنی بزرگ‌تر است و از این رو ناگفته پیداست فضای داخلی گسترده‌تری نیز خواهد داشت. پس همین اول کار باید گفت اگر خانواده‌ای پرجمعیت دارید، سورنتو انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. در واقع این نسل از سورنتو بزرگ‌ترین سایز سورنتو از ابتدا تاکنون بوده است و حتی از برادرش سانتافه نیز درشت‌تر به نظر می‌رسد. ظاهر عضلانی این کراس اوور سایز بزرگ با الهام گیری از روی جیپ گرند چروکی در عین سادگی بسیار زیبا و جذاب طراحی شده است و اگر نمونه مجهز به کیت GT Line آن را نیز انتخاب کنید، شاهد جزئیاتی همچون رکاب، کالیپرهای متفاوت و… نیز خواهید بود که در اسپرت‌تر شدن ظاهر این خودرو تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین رنگ‌هایی مثل سفید، نقره‌ای، سربی، نوک مدادی، مشکی، قهوه‌ای و زرشکی برای سورنتو انتخاب شده که اکثر موارد عرضه شده به کشور در رنگ‌های سفید، سربی، مشکی و قهوه‌ای هستند. همچنین رینگ‌های اسپرت 19 اینچی به همراه تایرهایی با پهنای 235، چراغ‌های عقب ال‌ای‌دی و جلوی زنون به همراه پروژکتور زنون و سیستم انطباق روشنایی چراغ‌های جلو همراه با چرخش فرمان و… ازجمله دیگر مواردی است که در ظاهر این خودرو به چشم می‌خورد. هوندا سی‌آر ـ وی یک کراس اوور سایز متوسط خانوادگی است که به زعم موسسه سنجش ایمنی آمریکا (NHTSA)، بالاترین نشان ایمنی بزرگراه‌ها را دارد.

 

این شاسی‌بلند 4/5 متری با استایلی بسیار خوب و ظاهری موقر، با توجه به بهره‌گیری از جزئیات کرومی، کاراکتری لوکس نیز دارد. رینگ‌های 18 اینچی اسپرت دو رنگ و چراغ دید روز ال‌ای‌دی نیز از جمله دیگر جزئیاتی است که در ظاهر این خودرو قرار گرفته است. سی‌آر ـ وی با رنگ‌های سرمه‌ای، بژ، قهوه‌ای، زرشکی، خاکستری، نوک مدادی، سربی، مشکی، نقره‌ای و نقره آبی به بازار عرضه می‌شود که البته ناگفته پیداست که بازار مصرف کنندگان ایرانی کماکان رنگ‌های کسل کننده سفید و تیره را بیشتر می‌پسندد.

رقابت شانه به شانه در محفظه موتور

 

هر دوی این رقبا از پیشرانه‌‌های چهار سیلندر 2/4 لیتری با توانی در یک طیف بهره می‌برند. در واقع پس از وضع قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی، دیگر خبری از پیشرانه‌های قدرتمند برای خودروهایی در این محدوده نیست و واردکنندگان سعی در عرضه بهترین پیشرانه‌های کم‌حجم برای هر خودرو دارند. با وجود این، تا چندی پیش بیشتر محصولات دو کمپانی هیوندای و کیا با پیشرانه‌های چهار سیلندر 2/4 لیتری مشهور به تتا2 و با فناوری (MPI پاشش چند نقطه‌ای سوخت) و قدرتی حدود 175 اسب بخار به بازار عرضه می‌شدند.

سورنتو نخستین محصول از گروه هیوندای ـ‌ کیا بود که با پیشرانه 2/4 لیتری مجهز به فناوری GDI وارد بازار کشور شد که بازده بالاتر و استهلاک کمتری نسبت به پیشرانه‌های MPI دارد. با این اوصاف سورنتوی جدید قدرتی معادل 188 اسب بخار را به چهار چرخ خود منتقل می‌کند و این در حالی است که با وجود جعبه دنده شش سرعته خودکار تیپ ترونیک، این خودروی 1/7تنی رکورد صفر تا صدی بهتر از 10/2 ثانیه ثبت نخواهد کرد.

به گزارش جام جم آنلاین،در مقابل، هوندا سی‌آر ـ وی با پیشرانه چهار سیلندر 2/4 لیتری تنها سه اسب بخار کمتر از سورنتو قدرت تولید می‌کند و با وجود گیربکس ضریب متغیر سی‌وی‌تی و صد کیلوگرم وزن سبک تر، صفر تا صد را حدود 1/5 ثانیه سریع‌تر از سورنتو به ثبت خواهد رساند که این عدد در برابر مصرف سوخت ترکیبی پایین‌تر محصول هوندا، سی‌آر ـ وی را پیروز قطعی میدان خواهد کرد. اگر خواسته باشید به بحث سیستم‌های کنترلی و ترمز وارد شویم، خواهیم دید سورنتو در این بخش هم حرف زیادی در مقابل سی‌آر ـ وی نخواهد داشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا