استخراج و شناسایی سه ترکیب آنتی‌اکسیدانی جدید از برگ درخت برهان

دکتر ناهید پور رضا عضو هیأت‌ علمی گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز و استاد راهنمای این پایان‌نامه، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نتایج حاصل از این پروژه اظهار کرد: فیتوشیمی علمی است که ترکیبات شیمیایی و خواص مختلف میکروبی و آنتی‌اکسیدانی گیاهان مختلف را بررسی می‌کند، رشته فیتوشیمی نیز به بررسی، شناسایی و استخراج این خواص می‌پردازد.

وی با اشاره به راهنمایی پایان‌نامه اولین دانشجوی رشته فیتوشیمی دانشگاه شهید چمران اهواز با عنوان "استخراج، شناسایی و بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی فلاوونوییدها از برگ درخت برهان و جداسازی ویتامین E از دانه این درخت و سنتز نانوذرات آن"، گفت: در روند این پایان‌نامه ابتدا گیاهان جمع‌آوری و سپس پودر شدند؛ در این تحقیق به پنج روش از برگ درخت ابریشم (برهان) عصاره‌گیری و با توجه به بازدهی روش‌ها، روش ماسراسیون انتخاب شد.

 این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: سپس فلاوونوییدهای موجود در عصاره با روش استخراج مایع – مایع با حلال اتیل استات جداسازی و با  روش کروماتوگرافی لایه نازک مخلوط بوتانول اتانول، به‌عنوان بهترین سیستم حلال برای جداسازی ترکیبات موجود در عصاره، برای اولین‌ بار سه فلاوونویید به‌نام‌های فایستین، کتشین و هسپرتین از برگ درخت ابریشم جداسازی شد.

پوررضا، فلاوونوییدها را ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارای خواص بسیار زیاد دارویی عنوان کرد و گفت: ترکیبات استخراج‌ شده سپس با استفاده از روش‌های آنالیز دستگاهی نظیر کروماتوگرافی گازی متصل به طیف‌سنج جرمی(GC-MS) ، طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی هسته(NMR) ، طیف‌سنجی مادون‌قرمز ( (IRو طیف نورسنجی مرئی – ماورابنفش (UV-Vis) شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این پایان‌نامه همچنین ویتامین E از دانه‌های درخت برهان استخراج و نانوذرات ویتامین E از این گیاه سنتز شد؛ بر اساس تحقیقات انجام‌ شده مشخص شد که نانوذرات سنتز شده خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به ویتامین E معمولی دارند. البته این تحقیقات جدید هستند و اثرات دارویی مواد استخراج‌ شده نیاز به بررسی‌های مختلفی دارد.

عضو هیأت‌ علمی گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: امسال در مقطع کارشناسی ارشد 6 دانشجو در رشته فیتوشیمی دانشگاه پذیرفته شد و احتمالاً از طریق استعدادهای درخشان نیز پذیرش انجام شده است.

نوشین خلقتی اولین دانش‌آموخته رشته فیتوشیمی دانشگاه شهید چمران و ورودی بهمن 92 است که از پایان‌نامه‌ خود به راهنمایی دکتر ناهید پوررضا دفاع کرد. همچنین دکتر سعادت رستگارزاده استاد مشاور این پایان‌نامه بود و دکتر رؤیا آزادی و دکتر رؤیا میرزاجانی نیز داوری این پایان‌نامه را انجام دادند. از نتایج این تحقیقات تاکنون 2 مقاله در بیست‌ودومین و بیست‌وسومین سمینار شیمی تجزیه‌ ایران ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا