شیر مادر تاثیری بر احتمال ابتلا به بیماری سلیاک ندارد

 نتیجه این تحقیق یکی از نظریه های اصلی را در مورد علت ابتلای کودکان به عارضه تحمل نکردن گلوتن رد می کند.بیماری سلیاک ( Coeliac disease) یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد. در صورتی که مبتلایان به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن (gliadin) را که در برخی از غلات مانند گندم، جو چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد، مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می شوند.

محققان در پروژه مشترکی میان دانشگاه های سوئد، فلاند، آلمان و آمریکا، ابتلای حدود 9 هزار کودک از این کشورها را به بیماری سلیاک بررسی کردند و همچنین نتیجه گرفتند که شروع بسیار زودهنگام مصرف خوراکی های حاوی گلوتن عامل ابتلا به این بیماری نیست.
'کارین ارونسون' از دانشگاه 'لوند' در سوئد گفت: در واقع، مقدار گلوتنی که در رژیم غذایی کودک قرار می گیرد، در ابتلا به سلیاک اهمیت دارد، به طوری که مقادیر زیاد گلوتن بزرگترین عامل خطرساز ابتلا به این بیماری محسوب می شود.
وی افزود: نتایج مطالعه ما نشان می دهد که مقدار گلوتن مصرفی عامل ایجاد کننده این بیماری است و به نظر نمی رسد که سن مصرف گلوتن در کودکان تاثیر زیادی در ابتلا به این بیماری داشته باشد.
براساس اعلام محققان، خطر ابتلا به بیماری سلیاک در کودکانی که قبل از دو سالگی بیش از پنج گرم گلوتن در روز مصرف می کردند در قیاس با سایر کودکان دو برابر است.
تاکنون، پژوهش ها برای یافتن علت بروز بیماری سلیاک روی عادات غذایی در اوایل زندگی و عواملی مانند تغذیه با شیر مادر و خاستگاه جغرافیایی به منظور مشخص کردن این وضعیت، تمرکز داشته اند. به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت،در حال حاضر، تنها درمان موثر برای بیماری سلیاک پایبندی به یک رژیم غذایی فاقد گلوتن است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا