گزارش تصویری از پیشرفته ترین بالابرهای دنیا

عموما انتظاری که از بالابرها می رود ، کمک به جابجائی عمودی انسان و بار در طبقات مختلف یک ساختمان است و این اختراع بشری ، با توجه به ازدیاد جمعیت و رشد  خانه سازی عمودی ، نقش بزرگی در زندگی انسان امروزی بازی کرده و به جزئی لاینفک از زندگی انسان ها تبدیل شده است . در این بین  تفکرات  جسورانه و مبتکرانه سبب شده تا در گوشه و کنار جهان بالابرهای عجیبی ساخته شود که علاوه بر انجام وظیفه اصلی خود یعنی جا به جا کردن افراد در طبقات ، به دلیل نوع ساختار منحصر به فردی که دارند مورد توجه قرار گیرند . عموما این سازه های ویژه دارای طراحی منحصر به فردی بوده و ساختار مکانیکی پیچیده ای دارند .

بهترین نمونه این بالابرها را می توان در کشور چین و استان هونان جستجو کرد . جائی که در منطقه ای با نام بایلونگ بالابری وجود دارد که  در هیچ شهر یا ساختمانی قرار نگرفته است بلکه طراحی آن در کنار صخره ای به ارتفاع 1070 فوت ( حدود 300 متر ) ساخته شده تا به کمک آن بتوان به بالای صخره صعود کرد. کابین این آسانسور شیشه ای است و به اعتقاد بسیاری از گردشگران ، خود سوار شدن و حرکت کردن با  این آسانسور که  با بالا رفتن آن  رفته رفته مناظر جدید جنگل ، کوهستان و دریاچه  در برابر دیدگان راکبین کابین  به نمایش در می آید ، خود به اندازه دیدن مناظر طبیعی از بالای صخره هیجان انگیز است .

این سو تر و در قلب قاره اروپا ، مهندسین آلمانی در شهر برلین یکی دیگر از این آسانسورهای عجیب را طراحی کرده اند که در رادیسون بلو هتل این شهر ساخته شده است .  در این آسانسور بر خلاف سایر موارد معمول شما سوار بالا بر و به یکباره وارد دنیای آبزیان وماهی های مناطق استوائی می شوید . در حقیقت این سازه  در میان یک آکواریوم بزرگ و مملو از ماهی های تزئینی زیبای آب های گرم طراحی شده و شما در داخل کپسولی از هوا در میان این آکواریوم حرکت می کنید .

در منطقه  فالکریک اسکاتلند ، نوع دیگری از این بالابر های پیشرفته و خاص وجود دارد . در این بالابر ، انسان ها به همراه با قایق های خود  سوار آن شده و از یک رودخانه به رودی دیگر هدایت می شوید . در حقیقت ساخت این بالابر  با هدف  تسهیل رفت و آمد قایق ها و کشتی های کوچکی ساخته شده  که در دو کانال بزرگ آبی دارای  اختلاف سطح  حرکت می کردند .

طراحی یکی از عجیب ترین آسانسورهای جهان را در یکی از زیباترین مناطق طبیعی قاره اروپا شاهد هستیم . در حقیقت آسانسور هامتشواند در کنار دریاچه لوزرن به هیچ جا وصل نیست و با سوار شدن به آن وارد هیچ ساختمانی نخواهید شد زیرا در کل این آسانسور ساخته شده تا گردشگران سوار آن شده و با کمک آن در ارتفاع بالا بتوانند مناظر زیبای اطراف را تماشا کنند . بر خلاف آسانسور بایلونگ چین که در بالا توضیح دادیم ، این آسانسور به هیچ صخره یا عارضه طبیعی دیگر متصل نیست و شما می توانید یک نمای 360 درجه از محیط اطراف را داشته باشید .

برای داشتن جاذبه های اینچنین و با کمک تکنولوژی نباید تنها به دنبال مناظر زیبای طبیعی بود . برای نمونه در کشور نیوزلند ، آسانسور برج آسمان شهر اوکلند که یکی از بزرگترین ساختمان های این کشور محسوب می شود با ساخت آسانسوری شیشه ای در نمای بیرونی برج ، منظره ای شگفت انگیز از شهر و ساحل دریا را در برابر دیدگان راکبین آسانسور قرار می دهد . منظره ای که به دلیل شیشه ای بودن دیواره های آسانسور ، هیجان انگیز و ترسناک است .

یکی دیگر  از این آسانسورهای عجیب و غریب در مرکز تجاری Long Island City  شهر نیویورک قرار گرفته است . در آسانسورهای عادی تلاش می شود تا کابین های آسانسور به ویژه در ساختمان هائی با طبقات زیاد به گونه ای طراحی شوند که مسافران آن نمای خارج ساختمان را تماشا کنند ولی در این آسانسور دیدن نمای داخلی بیشتر مد نظر سازندگان قرار داشته است . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا