پیش بینی بیماری های قلبی عروقی ، ده سال پیش از وقوع

پژوهشگران در مطالعات پیشین خود موفق به شناسائی نقش مهم ژنتیک در بروز بیماری انسداد شرائین اکلیلی قلب شده بودند اما مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه لستر در انگلستان منجر به شناسائی  نوکلئوتید پلی مورفیسم منفرد Single Nucleotide Polymorphisms یا هسته های چند ریختی منفرد شد که تغییرات بسیار کوچکی در دی ان ای انسان ایجاد کرده و در هر فردی حالت منحصر به فرد و متفاوت دارد. مطالعه و بررسی این علائم می تواند پزشکان را در شناسائی زودهنگام و پیشگیری از بیماری انسداد شرائین اکلیلی قلب یاری کند.

نتایج این مطالعات نشان می دهد زمانی که علائم خطرزای ژنتیکی در فردی از بیست درصد بیشتر شود، احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی و به ویژه انسداد شرائین اکلیلی قلب در وی پنج برابر بیشتر از سایر افراد خواهد بود. در این مطالعات همچنین سبک زندگی و شرایط سلامت جسمی افراد از جمله استعمال دخانیات، فشار خون، دیابت و کلسترول نیز مورد توجه قرار گرفته و بررسی شد.

در این پژوهش ، تیم تحقیقاتی فوق اقدام به بررسی نوکلئوتید پلی مورفیسم منفرد 49 هزار فرد مختلف کردند که این تعداد مشارکت کننده و ابعاد این پژوهش ژنتیکی در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. بر پایه این اطلاعات، پژوهشگران علائم خطرزای ژنتیکی یا genomic risk score را شناسائی کرده و دریافتند هر چه تعداد این علائم در دی ان ای فردی بیشتر باشد، احتمال بروز توان بیماری انسداد شرائین اکلیلی قلب در وی بیشتر خواهد بود.

نتایج این مطالعات همچنین نشان می دهد زمانی که علائم خطرزای ژنتیکی در فردی از بیست درصد بیشتر شود، احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی و به ویژه انسداد شرائین اکلیلی قلب در وی پنج برابر بیشتر از سایر افراد خواهد بود. در این مطالعات همچنین سبک زندگی و شرایط سلامت جسمی افراد از جمله استعمال دخانیات، فشار خون، دیابت و کلسترول نیز مورد توجه قرار گرفته و بررسی شد.

پژوهشگران اعتقاد دارند با استفاده از این روش می توان خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را تا حد بسیار زیادی طی ده سال آینده پیش بینی کرده و اقدامات مقتضی را در این رابطه به کار برد. سرپرستی این پروژه تحقیقاتی بر عهده پرفسور نیلش سمنی استاد دانشگاه لستر در انگلستان قرار دارد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی قلب اروپا یا The European Heart Journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا