بررسی نقش چرخه میلانکویچ در تغییرات آب و هوائی

تیمی از پژوهشگران دانشگاه هاوائی به سرپرستی اکسل تیمرمان در حال بررسی و مطالعه روشی جدید هستند که در آن با کمک نرم افزارهای ویژه کامپیوتری می توان شرایط اقلیمی کره زمین را در دوره زمانی برابر با 125 هزار سال مورد مطالعه قرار داد.

پژوهشگران  تلاش می کنند تا دریابند که چگونه شرایط جنگل ها، دمای هوا، سطح آب دریاها، یخچال های طبیعی ، پوشش گیاهی کره زمین؛ میزان دی اکسید کربن و الگوهای مهاجرت انسانی می تواند تحت تاثیر چرخه میلانکویچ یا Milankovitch cycles قرار داشته باشد.

در این مطالعات پژوهشگران  تلاش می کنند تا دریابند که چگونه شرایط جنگل ها، دمای هوا، سطح آب دریاها، یخچال های طبیعی ، پوشش گیاهی کره زمین؛ میزان دی اکسید کربن و الگوهای مهاجرت انسانی می تواند تحت تاثیر چرخه میلانکویچ یا Milankovitch cycles قرار داشته باشد. این چرخه عبارت است از لنگ خوردن و انحراف جزئی مدار زمین و نوسان آن که به طور طبیعی در هر 21 هزار سال رخ می دهد.

این مدل طراحی شده نشان می دهد که انسان مدرن احتمالا از طریق مناطق شمال شرقی قاره آفریقا به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده است. این مهاجرت از طریق  "دالان قابل سکونت سبز" در صحرا و بیابان عربستان  habitable green corridors انجام شده که به صورت دوره ای به وجود می آمده است.

پژوهشگران در ادامه این مدل کامپیوتری و شرایط مهاجرت ارائه شده توسط این سیستم با شواهد و دستاوردهای به دست آمده از محوطه های مختلف باستانی و فسیل های کشف شده در خاور میانه، آفریقا، اروپا، استرالیا و آمریکا را تطبیق داده و دریافتند این شواهد با الگوی کامپیوتری فوق الذکر مطابقت کامل دارد.

اکسل تیمرمان در رابطه با این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن اعلام کرد: اگر شرایط آب و هوائی کره زمین در طول 125 هزار سال پیش یکسان بوده و هیچ تغییری در آن انجام نمی شد، نوع و چگونگی فرگشت انسان و سایر موجودات در مسیری کاملا متفاوت شکل می گرفت.

اعضای این تیم تحقیقاتی در نظر دارند در ادامه مطالعات خود به بررسی چگونگی شکل گیری نژادی انسان های نئاندرتال، ارتباطات فرهنگی این انسان ها و رقابت آن ها برای دستیابی به منابع غذائی پرداخته و شرایط وی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

منبع: livescience

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا