تصویب 33 طرح برق و 10 طرح آب در شورای پژوهشی وزارت نیرو

علی اکبر مهاجری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به فعالیت های پژوهشی وزارت نیرو در دولت یازدهم، اظهار کرد: موضوع تحقیقات در وزارت نیرو از گستردگی نسبتا زیادی برخوردار است. خوشبختانه از ابتدای آغاز به کار دولت جدید، نظامی در مجموعه صنعت آب و برق برقرار شد و شورایی تحت عنوان شورای آموزش، پژوهش و فناوری مستقر گردید. در این شورا مجموعه ای از مدیران ارشد و تعدادی از استادان دانشگاه حضور دارند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو از برگزاری بیش از بیست جلسه شورای آموزش، پژوهش و فناوری در این وزارتخانه خبر داد و افزود: در این شورا، 33 طرح برق و 10 طرح آب به تصویب رسیده است که عموم این طرح ها بلندمدت هستند و هرکدام شامل پروژه های متعددی می شوند. نقشه راه تعدادی از این طرح ها به تصویب رسیده است و مدیریت اصلی کار هم به دو مرکز پژوهشی وزارت نیرو یعنی موسسه تحقیقات آب و پژوهشگاه نیرو سپرده شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل حجم زیاد تحقیقات و پروژه های بزرگی که در وزارت نیرو وجود دارد، نیاز بر این بود که مراکز پژوهشی این وزارتخانه، امر پروژه را مدیریت بکنند. به این منظور، تکلیف کردیم که حداقل 60 درصد منابع مالی پروژه ها از طریق دانشگاه ها به نتیجه برسد. بنابراین بخش عمده ای پروژه های پژوهشی وزارت نیرو از طریق دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان انجام می شود.

مهاجری با اشاره به اینکه میزان پروژه های تحقیقاتی دولتی که به دانشگاه ها واگذار می شود حدود 30 درصد است، تاکید کرد: وزارت نیرو داوطلبانه اعطای 60 درصد منابع پروژه های پژوهشی به دانشگاه ها را تصویب کرده است که در واقع دو برابر میزان متداول است.

به دلیل حجم زیاد تحقیقات و پروژه های بزرگی که در وزارت نیرو وجود دارد، نیاز بر این بود که مراکز پژوهشی این وزارتخانه، امر پروژه را مدیریت بکنند. به این منظور، تکلیف کردیم که حداقل 60 درصد منابع مالی پروژه ها از طریق دانشگاه ها به نتیجه برسد

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که برنامه واگذاری 2 نیروگاه به پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب به کجا رسید؟ گفت: نیروگاه اول را که به عنوان نمونه طرح کردیم و خوشبختانه از همه کمیسیون های مربوطه هم با موفقیت گذر کرد، اخیرا با مخالفت هیات محترم دولت مواجه شده است. حتما نقاط مبهمی در طرح وجود داشته که مانع از تصویب آن شده است اما همچنان موضوع را تعقیب می کنیم که انشاالله با رفع ابهامات، به تصویب برسد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، وزیر نیرو بخشنامه ای به شرکت های دولتی و غیردولتی ابلاغ کرد که یک درصد از درآمدهای آنها می بایست صرف تحقیقات و آموزش شود. از این مقدار، دست کم 60 درصد به تحقیقات اختصاص می یابد که رقم قابل توجهی است. اما از آن جهت که وزارت نیرو یک مجموعه دانش بنیان است و به ویژه با تاکید مقام معظم رهبری که اقتصاد مقاومتی را پایه و اساس کار عنوان کردند، بایستی به تقویت و حمایت از فعالیت های دانش بنیان که به تحقق این هدف کمک می کند، پرداخته شود.

مهاجری با اشاره به همکاری و تبادلات علمی وزارت نیرو با مراکز پژوهشی بین المللی، گفت: هرکدام از طرح های پژوهشی بزرگ بر اساس نقشه راه خود موظف شده اند یک همکاری مشترک خارجی را بررسی کنند. بر این اساس چنانچه در جاهایی ظرفیت های بهتری وجود داشته باشد، این ظرفیت ها را به خدمت می گیریم و از توانمندی های آنان استفاده می کنیم. مشخصا می توانم در بحث برق به همکاری با آلمانی ها در دو موضوع اشاره کنم. علاوه بر این، مذاکراتی هم با ایتالیایی ها و اسپانیایی ها در حال انجام است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا