بهره مندی کشورهای پیشرو از ژن هوشمند ایرانی

دکتر داریوش فرهود در گفتگو با خبرنگار سیناپرس به تاریخچه علم ژنتیک اشاره کرد و گفت: می توان تاریخچه هر علمی را از زمان ایجاد کره زمین دانست. علم ژنتیک نیز نمی تواند از این مساله مستثنی باشد. به عبارتی زمان شروع منشا حیات (حدود یک میلیارد سال پیش) را می‌توان به زمانی نسبت داد که اولین سلول زنده( تک سلولی) در کنار اسیدهای آمینه قرار گرفت و ساعت بیولوژی شروع به کار کرد. از همان زمان علم ژنتیک بر جهان هستی سایه گسترده زیرا اگر در آن تک سلولی، عامل وراثتی برای تقسیم سلولی و تداوم نسل وجود نداشت اکنون نیز اثری از آن تک سلولی وجود نداشت.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره نقش ژنتیک در بروز خصوصیات افزود: هم اکنون 90 تا 100 درصد صفات جانوران، گیاهان و انسان‌ها متاثر از صفات ژنتیکی است. همه صفات و خصوصیات ظاهری و باطنی مانند قد، وزن، زیبایی، اندازه چشم‌ها و گوش‌ها، رنگ مو، هوش و حتی پیری و فرسودگی منشا ژنتیکی دارند. بسیاری دیگر از خصلت‌ها مانند دقت عمل، نگرش نسبت به مسایل مختلف، درک کردن، دقیق بودن، منضبط بودن، سخاوت و شجاعت، پرحرفی و بدبینی همه منشا ژنتیکی دارند. البته محیط نیز در بروز و ظهور این صفات نقش بسیار مهمی دارد.

وی درباره تاثیر ژن ها بر روحیه انسان اظهار کرد: هم اکنون بخشی از خصلت‌های اخلاقی و رفتاری یک نفر مرتبط با ژنی است که فرد از پدر و مادرش به ارث می برد. بخش دیگر به محیط زندگی بستگی دارد. نخستین محیطی که فرد در آن پرورش پیدا می کند، خانواده است. بررسی ها نشان داده که اثرگذاری و شکل گیری شخصیت فرزند مربوط به 6 سال اول زندگی است. یعنی از همان دوران کودک از پدر و مادر الگوبرداری می کند و درس می گیرد.

این پژوهشگر حوزه ژنتیک، روان شناسی، انسان شناسی و اخلاق افزود:همچنین بسیاری از صفات نیز در انسان ها و حیوان ها اکتسابی هستند؛ این صفات اکتسابی طی قرن های متمادی از محیط کسب و در ژن ها ذخیره شده اند. مثلا سبک و روش لانه سازی پرندگان مختلف با یکدیگر متفاوت است. عده ای از پرندگان بالای درخت لانه می سازند وعده ای دیگر لانه هایشان را از درخت آویزان می کنند. برخی از پرندگان نیز لانه‌هایشان را می بافند؛ این نوع سبک لانه سازی را پرنده ها در طول زمان آموخته و وارد اطلاعات ژنتیکی شان شده است.

فرهود به هوش ایرانی ها اشاره کرد و گفت: ما ایرانی‌ها باهوش هستیم اما به دلیل برخی نقاط ضعفی که داریم این هوش نسبت به مردم دیگر کشورها تحت شعاع قرار می‌گیرد، مثلا ما ایرانی ها تداوم نداریم و سخت کوش نیستیم؛ این موضوع ژنتیکی است. همچنین نظم و ترتیب درستی نیز در بین ما ایرانی ها وجود ندارد.

هم اکنون بخشی از خصلت‌های اخلاقی و رفتاری یک نفر مرتبط با ژنی است که فرد از پدر و مادرش به ارث می برد. بخش دیگر به محیط زندگی بستگی دارد. نخستین محیطی که فرد در آن پرورش پیدا می کند، خانواده است. بررسی ها نشان داده که اثرگذاری و شکل گیری شخصیت فرزند مربوط به 6 سال اول زندگی است. یعنی از همان دوران کودک از پدر و مادر الگوبرداری می کند و درس می گیرد.

بنیانگذارعلم ژنتیک ایران به مهاجرت و فرار افراد باهوش ایرانی اشاره کرد و گفت: فرار مغزها طبیعی است. انسان از زمان پیدایش خود دایما به دنبال فضای مساعد زندگی بوده است. همواره کشاورز به دنبال زمین بهتر و شکارچی به دنبال محیط شکار بهتر بوده است. غالبا فرد به دنبال کوچ به شهرهای نزدیک، شهرهای بزرگتر، مرکز استان و پایتخت بوده و این روند همواره تکرار شده است. اگر در این روند، افراد باهوش و کم هوش را مقایسه کنیم. افراد با هوش به دنبال دستیابی با امکانات بهتر به محیط های بزرگ کوچ می کنند و نیز افراد کم هوش به دلیل اینکه در شهر خود وضعیت مطلوبی نداشته اند برای رسیدن به وضعیت بهتر از روستا به شهرها مهاجرت می کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها بعد از هر انقلاب، کودتا، جنگ یا هرگونه فضای نامساعد، کوچ صورت می گیرد. برای مثال بعد از جنگ دوم جهانی این کوچه ها اتفاق افتاد. افراد زیادی از آلمان و اروپا به سرزمین های امن مهاجرت کردند. مثلا آلبرت انیشتین آلمانی، یک زمانی قصد ورود به دانشگاه مونیخ را داشت که ممانعت شد اما در سال های بعد، او به عنوان استاد همان دانشگاه منصوب شد. چنین افرادی در فضای جنگ دوم جهانی در فضای نا امن حاصل در جنگ اروپا، به آمریکا مهاجرت کردند. آمریکا بعد از جنگ اول و دوم جهان به ویژه جنگ جهانی دوم، آمریکا شد و بزرگترین دستاورد آن جذب مغزها بود. در حال حاضر نیز کشورهای غربی در پذیرش مهاجر به قصد جذب مغزها یا سرمایه ها هستند.

فرهود یاد آورشد: هرچند ما هم اکنون در بخش هایی از ژنتیک که خدمات و سرویس دهی پیشرفت های خیلی خوبی داشته ایم و خوشبختانه کسی برای درمان از ایران خارج نمی شود مگر اینکه مبتلا به بیماری نادر و سخت باشد اما متاسفانه امروزه در بخش تحقیقات ژنتیکی اقدام های خوبی در کشورمان صورت نگرفته است. هم اکنون کشورهای دیگر از منابع انسانی ایرانی‌ها سود زیادی می برند به طوری که متاسفانه 80 درصد از دانشجویانی که برای شرکت در المپیادها به کشورهای خارجی می روند دیگر به ایران بر نمی‌گردند.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا