جهش ژنتیکی هشت هزار ساله

سیناپرس: مناطق کوهستانی تبت از مرتفع ترین مناطق مسکونی بشر است. در این منطقه، فشار هوا بسیار کم است و با هر بار تنفس، اکسیژن به مراتب کمتری وارد ریه ها می شود. اما مردم این منطقه به راحتی با این وضعیت کنار می آیند. یک پژوهش جدید نشان می دهد که این سازگاری، ریشه ای ژنتیکی دارد و به خاطر جهشی است که هشت هزار سال پیش در ژنهای مردمان این سرزمین روی داده است.

با اینکه پیش از این نیز بسیاری از دانشمندان، این توانایی را به ساختار ژنتیکی تبتی ها نسبت می دادند، اما پژوهش جدید که توسط دانشمندان دانشگاه یوتا به انجام رسیده، برای نخستین بار توانست ریشه ژنتیکی این سازگاری را اثبات کند.

دکتر جوزف پرچال، استاد طب داخلی دانشگاه یوتا و سرپرست این تیم پژوهشی می گوید: «این یافته ها به ما در درک بهتر سازگاری تبتی ها برای زندگی در ارتفاعات بالا و نیز درک بهتر تکامل انسان کمک می کند».

البته این جهش ژنتیکی تنها منشا سازگاری با کمبود اکسیژن نبوده است. سازگاری ژنتیکی موجب ایجاد تغییرات زیادی در بدن می شود که هنوز بسیاری از جنبه های مختلف آن برایمان روشن نشده است و باید تحقیقات بیشتری برای درک آن صورت بپذیرد. همچنین زندگی در ارتفاعات بالا شاید موجب تغییرات ژنتیکی دیگری نیز شده باشد که هنوز ابعاد بیشتر این قضیه نیز برایمان آشکار نشده است.

دکتر پرجال بر این باور است که این کشف می تواند کاربردهای متنوعی در پزشکی داشته باشد. از انجا که اکسیژن نقشی حیاتی در زندگی ما دارد، توانایی مردمان تبت برای سازگاری با محیط های کم اکسیژن می تواند به طراحی شیوه های درمانی نوینی برای بیماری هایی نظیر سرطان بیانجامد.

منبع:  science daily