10 خودروی همه‌کاره

ویژگی‌هایی مانند حداکثر گنجایش حمل بار و طراحی داخل کابین و برخی دیگر از مهارت‌های یدک‌کش‌های عالی. برخی از برندهای ون‌های بزرگ توانایی انجام کارهای سنگین و حداکثر حمل بارهایی با وزن‌های پنج رقمی دارند. با این حال مینی‌ون‌های امروزه علاوه بر این که در اندازه‌های شهری هستند، با کمال تعجب می‌توانند یدک‌کش‌های کارآمدی باشند. البته باید یادآوری کرد هنگام خرید، حتما دفترچه‌هایشان را بررسی کنید تا مطمئن شوید یدک‌کش مناسب و مورد نظر شماست.

در ادامه ده نمونه از قدرتمندترین ون‌های یدک‌کشی را معرفی می‌کنیم که در ایران قابلیت‌هایشان هنوز شناخته نشده و جایشان در خیابان‌های کشور خالی است. شاید وقت آن رسیده باشد تا خودروسازان داخلی با الگوگیری از چنین نمونه‌های موفقی در جهان، در کنار عرضه انواع و اقسام وانت‌ها، ون‌هایی را راهی خیابان‌ها کنند که قابلیت‌های متنوع‌تری به کاربران ارائه می‌کند.

هوندا ادیسه

این خودرو، دارای موتور شش سیلندر 5/3 لیتری است که می‌تواند نیرویی معادل 248 اسب بخار و 339 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با این که این ون در کلاس مینی‌ون‌ها قرار گرفته، اما قدرت بسیار زیادی در کشیدن و حمل بار دارد و براحتی می‌تواند کاروان‌های اردویی، وسایل حمل و نقل آبی، موتورسیکلت‌ها و… را بکشد. فرقی نمی‌کند بار مورد نظر چه باشد؛ هوندا ادیسه می‌تواند تا 1589 کیلوگرم بار را با خود یدک بکشد. هوندا به لطف وجود مدل‌های LaneWatch و Vac، وقتی به جابه‌جایی مسافران می‌رسد، بازهم بسیار خوب عمل می‌کند. هوندای اولی، خودروی منحصر‌به‌فردی است که با استفاده از دوربین یک نمای ویدئویی از سمت راست جاده نشان می‌دهد و راننده در لحظه می‌تواند عابران را روی نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ببیند. در صندلی عقب هوندای دومی نیز جاروبرقی نصب شده و با استفاده از آن می‌توان براحتی و بسرعت خودرو را تمیز کرد.

شورولت اکسپرس/ جی‌ام‌سی ساوانا

شورولت اکسپرس2016 و برادر بزرگ و حرفه‌ای‌اش یعنی جی‌ام‌سی2016، بهترین ون برای حمل بارهای بزرگ هستند. این دو خودرو، ون‌های بزرگ کاری بوده و دارای شاسی‌های جعبه‌ای، یک سیستم تعلیق عقب چند لولا و دو تیپ 2500 و 3500 مخصوص کار سنگین هستند.

شما همچنین می‌توانید با اهرم‌بندی یک سیستم انتقال نیرو که دارای دو موتور هشت سیلندر گازسوز و توربودیزل شش سیلندر 6/6 لیتری قوی است، بار مورد نظرتان را حمل کنید. درواقع این دو موتور در کنار هم می‌توانند یدکی را با وزن 4536 کیلوگرم که دارای وزن حداکثر 1869 کیلوگرم است، بکشند. گنجایش این ون نیز به هشت مترمربع می‌رسد. از طرفی این دو خودرو دربرگیرنده فناوری‌های به روز هستند که قابلیت اتصال به وای‌فای و مجهز بودن به نسل چهارم اینترنت OnStar سرآمد آنهاست.

تویوتا سیه‌نا

تویوتا سیه‌نا نیمه اول فصل فروش سال جاری توانست فروش خوبی داشته باشد و تا نیمه سال به بالاترین موفقیت دست یابد و عناوین مختلفی به دست آورد. از میان این عناوین می‌توان به بهترین خودروی سه ردیف صندلی خانوادگی از سوی انجمن رسانه خودروی آتلانتای بزرگ و خودروی خانوادگی تگزاس از انجمن نویسندگان خودروی تگزاس اشاره کرد. تویوتا سیه‌نا خودرویی در کلاس مینی‌ون است و فهرستی از سیستم‌های اطلاع‌رسانی و سرگرم‌کننده دارد. این خودرو درعین حال یکی از برترین ون‌ها در حمل باری با حداکثر وزن 1588 کیلوگرم است. تویوتا سیه‌نا مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک بوده و مناسب هرنوع شرایط آب و هوایی است. همچنین یک موتور5/3 لیتری شش سیلندر با قدرت 266 اسب بخار و یک جعبه‌دنده شش سرعته خودکار دارد.

فورد ترانزیت

به دنبال موفقیت معرفی ون‌های شهری سبک اروپایی به ایالات متحده آمریکا با ترانزیت کانکت، اکنون ترانزیت کانکت به بخشی از موج خودروهای کاری بزرگ مانند فورد ترانزیت تبدیل شده است. این خودرو می‌تواند حداکثر بار تا وزن 910 کیلوگرم حمل کند. در حقیقت، فورد ترانزیت از بهترین ون‌ها برای حمل بار است. این خودرو با انواع متفاوت سقف (کوتاه، متوسط و بلند)، دو نوع فاصله دو محور چرخ (بلندتر و کوتاه‌تر)، شاسی‌های مخصوص کار سبک یا سنگین، موتورهای گازسوز و دیزلی تولید شده است. اما ترانزیت پا را فراتر گذاشته و درخودروی فورد مجهز به سیستم Blue Oval خود در جهت منافع محیط‌زیست گام برداشته است. از جمله این موارد می‌توان به توربوشارژ و تزریق مستقیم بنزین اشاره کرد. این خودرو موتور شش سیلندر 5/3 لیتری دارد که نیروی 310 اسب بخار و گشتاور 542نیوتن‌متر تولید و مصرف سوخت این خودرو را بهینه می‌کند.

نیسان‌کوئست

اگرچه این خودرو به نظر نمی‌رسد بتواند فروش بسیار بالایی داشته باشد، در میان صنعت خودروهای مینی‌ون از خودروهای باکیفیت بوده و از سوی موسسه J.D. Power ایالات متحده در میان مینی‌ون‌ها در رتبه اول قرار گرفته است. البته این رده‌بندی براساس دریافت بازخورد و نظرسنجی از بیش از 84 هزار راننده خریدار این خودرو انجام شده است. این خودرو توانایی حمل بار به وزن 1589 کیلوگرم را دارد و از این نظر از بهترین مینی‌ون‌های یدک‌کش است. نیسان کوئست خودرویی چهار در است که توانایی حمل هفت سرنشین را دارد. موتور 5/3 لیتری شش سیلندری دارد که قدرتی معادل 260 اسب بخار تولید می‌کند و جعبه دنده‌ای خودکار دارد. این خودرو همچنین توانسته جایزه رضایت مشتری را از آن خود کند.

دوج گراند کاروان

دوج گراند کاروان مدل 2015 و تمام خویشاوندانش از کرایسلر می‌توانند نیروی کاری‌ای بیش از هر مینی‌ون موجود در بازار تولید کنند. این خودرو درحقیقت با نیروی 283 اسب بخار و گشتاوری معادل 352 نیوتن‌متر می‌تواند به بالاترین توان در کشیدن بار دست یابد. این خودرو با موتور شش سیلندر 6/3 لیتری Pentastar به یکی از بهترین مینی‌ون‌ها در یدک‌کشی تبدیل شده است. گراند کاروان همچنین توانسته از آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده، بهترین امتیاز را کسب کند. زیرا به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در بزرگراه فقط 9 لیتر بنزین مصرف می‌کند. گراند کاروان دارای سیستم انتقال قدرت چهار دنده‌ای خودکار است. امسال دو ویژگی با ارزش دیگر نیز به این خودرو اضافه شده و علاقه‌مندی و رضایت مشتری را به خود جلب کرده است. یکی از این موارد قابلیت چند‌رسانه‌ای Uconnect هندزفری و دیگری صندلی‌هایی با روکش‌های چرم‌نماست.

نیسان ان‌وی

نیسان ان‌وی بزرگ مدل 2015، خودرویی سنتی با شاسی روی بدنه و با قابلیت حمل بار است. ویژگی کارگو ـ ون این خودرو با وجود موتور چهارلیتری شش سیلندر، نیسان ان‌وی را قادر به کشیدن وزنی معادل 3175 کیلوگرم می‌کند. البته مدل دیگری از این نیسان وجود دارد که با موتور هشت سیلندر 6/5 لیتری می‌تواند باری معادل 4309 کیلوگرم را یدک بکشد. هر دو نیسان از انواع ون‌های برتر یدک‌کش هستند که با دو نسخه ون مسافرکش تکمیل می‌شوند. این دو مدل آخری بسته به نوع موتورشان، به ترتیب توانایی حمل 2812 و 3946 کیلوگرم وزن را دارند. هر دو مدل نیز از نظر ارتفاع سقف به منظور کاربردهای متفاوت یا کابین مسافر از تنوع برخوردارند و این که تا 12 مسافر را در خود جا داده و چندین نوع تنظیم صندلی دارند.

کرایسلر مدل شهر و کشور

این مینی‌ون از همتای دوج خود، بزرگ‌تر و بهتر است. البته مانند دوج دارای موتور شش سیلندر 6/3 لیتری و با حداکثر توان کشیدن 1632 کیلوگرم بار است. با این حال یکی از مینی‌ون‌هایی است که برای یدک‌کشی ایده‌آل است. درعین حال این خودرو، لوکس‌ترین خودرو نیز است؛ برای مثال، روکش چرمی صندلی از بهترین نوع، صندلی‌های ردیف اول و دوم گرمکن‌دار و فرمان گرمکن‌دار از ویژگی‌های این خودروست. علاوه برآن سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی آن نیز ارتقایافته و به وب Uconnect با قابلیت وای‌فای همراه مجهز شده است. از دیگر تجهیزات آن می‌توان به مرکز سرگرمی صندلی عقب بلو رِی/ دی‌وی‌دی و نمایشگر دوطرفه و ورودی HDMIـ رابط چندرسانه‌ای وضوح بالا ـ برای بازی اشاره کرد. همچنین بیش از 40 نوع فناوری امنیتی در این خودرو تعبیه شده است.

کیا سدونا

فروش مدل 2015 این خودرو در نیمه اول امسال به بیش از 400 درصد رسید. در نسل جدید این خودرو، طراحی خارجی کیا خود را بخوبی نشان می‌دهد و کابین زیبای آن، این خودرو را در زمره بهترین خودروهای با طراحی داخلی برتر معرفی شده از سوی موسسه WardsAuto قرار داده است. در ضمن دارای فناوری‌هایی است که کیاسدونا را به خودرویی عالی برای خانواده تبدیل کرده است. درصندوق عقب هندزفری خودرو و اقدامات امنیتی از جمله هشدار تصادم از جلوی خودرو، سیستم کروز کنترل هوشمند، شناسایی نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خط از دیگر امکانات این خودروست. البته مهم‌ترین ویژگی کیا سدونا توانایی حمل بار آن است که با وجود موتور شش سیلندر و تولید نیروی 276 اسب بخار می‌تواند باری به وزن 1750 کیلوگرم را یدک کند.

رَم پرومستر

به گزارش جام جم آنلاین،از میان خودروهای خوش‌ فرم مانند فیات 500 و آلفارومئو 4C، نوع ایتالیایی خانواده فیات ـ کرایسلر نیز به یکی از بهترین ون‌های جدید برای حمل بارهای بزرگ‌تر تبدیل شده است. پرومستر بر اساس ون تجاری دوکاتو ساخته شده و در جهان نسبتا محبوب است. رم، نسخه‌های 1500، 2500 و 3500 با موتورهای انتخابی دیزلی یا گازسوز ارائه می‌کند. همچنین دارای تنظیمات متفاوت در ارتفاع سقف و فاصله دو محور خودروست و می‌تواند باری به اندازه 2313 کیلوگرم حمل کند. علاوه برآن این خودرو دارای سیستم انتقال توان با مزیت تنظیم حرکت چرخ‌های جلوست. رم پرومستر یک موتور 4/2 لیتری چهار سیلندر دارد که 178 اسب‌بخار قدرت و 234 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با یک جعبه‌دنده 9 سرعته خودکار به پیش می‌رود. این ترکیب توانسته مصرف سوختی به اندازه 2/11 لیتر در شهر، 1/8 لیتر در جاده و 8/9 لیتر به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر به وجود آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا