طرح آمایش آموزش عالی جایگاه دانشگاه‌ها را ارتقاء می‌دهد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح آمایش آموزش عالی و دانشگاه‌های نسل سوم در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد و کشور به 10 منطقه آموزش عالی تقسیم شده که ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها، ایجاد محیطی بانشاط، حفظ کرامت انسان‌ها و استقلال دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح است.

دکتر محمد فرهادی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ایلام با بیان اینکه ایلام در دوران دفاع مقدس محل و معبر رزمندگان اسلام بود و اکنون به دروازه عتبات عالیات تبدیل شده است، اظهار کرد: دانشگاه ایلام بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت ولی قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب در قالب آموزشکده فعالیت داشت.

وی گفت: در دهه 60 که مقام معظم رهبری در آن دوران رییس جمهور بود فرمودند در ایلام نیز باید دانشگاه داشته باشیم. این مجموعه 320 هکتاری که هم اکنون دانشگاه ایلام است هر چند نوپاست ولی بسیار خوب رشد کرده و به تراز خوبی دست یافته است.

وزیر علوم اضافه کرد: آماری که از گسترش و توسعه دانشگاه ایلام در حوزه‌های مختلف از جمله اعضای هیات علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مقالات علمی اساتید ارائه شده در خور شان دانشگاه و چشمگیر بوده است.

فرهادی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید در مسیر رشد و تعالی سرعت بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: باید توسعه کمی را در دانشگاه‌ها به حد کافی داشته باشیم که در حال حاضر قریب به 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در سطح کشور مشغول فراگیری علم و دانش هستند.

وی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی را پتانسیلی عظیم برای کشور در حوزه‌های علمی و تخصصی دانست و گفت: در حال حاضر 100 هزار دانشجوی دکتری و 350 هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در حال تحصیل هستند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید به کیفیت آموزش عالی توسعه یافته توجه ویژه شود، اظهار کرد: در این راستا طرح آمایش آموزش عالی و دانشگاه‌های نسل سوم در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد و کشور به 10 منطقه آموزش عالی تقسیم شده که ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها، ایجاد محیطی با نشاط، حفظ کرامت انسان‌ها و استقلال دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح است.

فرهادی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در 4 سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی دسته‌بندی شده‌اند، افزود: در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نیز این صف‌بندی‌ها برای دانشگاه‌ها دیده شده که جدای از همکاری‌های علمی و روابط بین دانشگاهی در مناطق مرزی از جمله ایلام، ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه در بخش‌های پذیرش دانشجو، تبادل استاد و مقالات علمی نباید نادیده گرفته شود.

وی به بحث خواهر خواندگی ایلام با دانشگاه‌های عراق اشاره و اضافه کرد: برنامه توسعه کیفی دانشگاه‌ها در قالب توسعه آزمایشگاه‌های مرکزی در دستور کار قرار دارد و در این راستا 131 آزمایشگاه مرکزی را در حال تجهیز قرار داده‌ایم که از این تعداد 50 آزمایشگاه را نهایی کرده‌ایم.

وزیر علوم ادامه داد: از اعتبارات امسال برای حوزه پژوهشی و تامین تجهیزات، سهم قابل توجهی برای ایلام در نظر گرفته شده که هم برای آموزش و هم برای پژوهش و همکاری با سایر ارگان‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

فرهادی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری جوان هستند، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک‌ها مستقر هستند و باید به این نکته توجه داشت که با تاسیس این شرکت‌ها می‌توان از معافیت مالیاتی و حضور در پارک‌ها استفاده کرد.

وی یادآور شد: مشکلات استان باید در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد تا پروژه‌های اجرایی را برای منطقه در برنامه‌ها لحاظ کنند.

وزیر علوم دانشگاه‌ها را در سه سطح نسل اول دانشگاه‌های صرفا آموزشی، نسل دوم آموزشی پژوهشی و نسل سوم کارآفرین و ماموریت‌گرا تقسیم کرد و گفت: کاربردی کردن دانشگاه و حضور دانشجویان در  محیط کار باید در دستور کار دانشگاه‌‎ها قرار گیرد.

فرهادی با بیان اینکه در رابطه با دانشگاه ایلام باید گفت که توسعه فضای آموزشی و پروژه‌های مختلفی در دست اجراست، اظهار کرد: اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته شده که بهره‌مندی دانشجویان از این طرح‌ها را تسریع بخشد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دانشجویی نیز تدابیری در نظر گرفته شده که در سال جاری 670 میلیارد تومان یارانه و تسهیلات به دانشجویان پرداخت شود، عنوان کرد: بدون شک استان ایلام نیز از این تسهیلات سهم قابل توجهی خواهد داشت.

وزیر علوم به ایجاد اتاق‌های سلامت و تندرستی در سطح خوابگاه‌ها اشاره و اضافه کرد: بررسی سلامت دانشجویان از بعد جسمی و روانی نیز از برنامه‌های ماست که ساخت خوابگاه توسط خیرین نیز در برنامه لحاظ شده که در مجموع 21 طرح در سطح کشور داریم که 16 طرح از این تعداد توسط بنیاد 15 خرداد در دست اجراست و یکی از آنها در دانشگاه ایلام است.

فرهادی به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه در دانشگاه ایلام اشاره و اظهار کرد: این صندوق می‌تواند به دانشجویان بی‌بضاعت کمک‌های لازم را ارائه دهد که نباید فراموش کرد کمک هزینه تحصیلی دانشجویان دکتری صددرصد به صورت ماهانه 700 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان توجه به رشد و ارتقای کیفی دانشگاه‌ها را مهم و در دستور کار اعلام و افزود: مسایل حقوقی و پرداختی کارکنان نیز در حال بررسی است که به زودی اعلام خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا