کد خبر : 49005 یکشنبه 09 آبان 1395 - 22:05:20
گربه-ها-چه-زمانی-و-چگونه-اهلی-شدند؟

تلاش پژوهشگران برای مطالعه ژنتیکی گربه ها

گربه ها چه زمانی و چگونه اهلی شدند؟

سیناپرس: مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد گربه های وحشی برای نخستین بار در دوره نوسنگی و آغاز کشاورزی در خاور میانه اهلی شده و سپس به سایر نقاط جهان منتقل شده اند.

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی اوا ماریا جیگل متخصص فرگشت ژنتیکی به همراه  کلودیو اوتونی و تیری گرنج  از موسسه تحقیقاتی جاکوس موند  در حال انجام تحقیقات گسترده ای هستند که هدف اصلی آن شناسائی چگونگی روند اهلی شدن گربه ها است. این پژوهشگران در مطالعات خود اقدام به بررسی و مطالعه توالی میتو کندری گربه ها کرده اند. در این پژوهش تاکنون بیش از 200 نمونه از بقایای گربه های کشف شده در بیش از سی محوطه باستانی کاوش شده در مناطق مختلف جهان از جمله اروپا، آفریقا و خاور میانه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این نمونه ها متعلق به بازه زمانی بین 15 هزار سال پیش تا قرن هجدهم میلادی هستند.

در این پژوهش ها مشخص شد که احتمالا برای نخستین بار گربه های وحشی در منطقه خاور میانه وجود داشته و به همراه کشاورزان اولیه در عصر نوسنگی به مناطق شرق مدیترانه مهاجرت کرده اند. گربه ها در بسیاری از تمدن های باستانی مانند مصر دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و پژوهشگران احتمال می دهند این موضوع به واسطه غریزه شکارچی بودن آن ها شکل گرفته که با شکار کردن موش ها و دور نگه داشتن این جوندگان از انبار های غله، به مردم این سرزمین باستانی کمک می کردند. تا کنون نمونه های زیادی از گربه های مومیائی شده در مصر باستان ، توسط باستان شناسان در مناطق مختلف این کشور کشف شده است.

پژوهشگران با بررسی ژنتیکی گربه های مومیائی شده در مصر دریافتند که خط ژنتیکی این گربه ها با نمونه های مشابه در منطقه اورآسیا تطیبق داشته و به طور خاص گربه کشف شده ای که در یک محوطه باستانی متعلق به وایکینگ ها در شمال کشور آلمان کشف شد، از نظر ژنتیکی با نمونه های گربه های مصری در دوران متاخر قرابت دارد.

پژوهشگران اعتقاد دارند، دریانوردان باستانی از گربه ها در کشتی های خود نگهداری می کردند تا از شر موش ها در امان بمانند. این دریانوردان نیز به نوبه خود در گسترش جمعیت گربه ها در سایر نقاط جهان تاثیر داشته اند.

منبع: nature.com