ساختار نظام آموزش عالی کشور افراد را به سمت میدان انقلاب می برد

دکتر زرینه زردار، کارشناس ارتباطات و روزنامه نگاری علم در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه رسانه ها روابط عمومی پژوهشگران، دانشمندان و آموزش عالی کشور نیستند گفت: کار رسانه ها این است که به عنوالن دیده بان جامعه عمل کنند و اگر جایی مشکلی و یا خلایی وجود دارد آن را کشف و بررسی کرده و شروع به شکل دادن به آن پدیده به عنوان یک گفت و گوی عمومی کنند تا موضوع حل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا افراد زیادی در کشور وجود دارند که بسیار خوب و علمی و اخلاقی فعالیت می کنند اما، افراد زیادی هم وجود دارند که تقلب می کنند و این مورد را کسی نمی تواند انکار کند. ضمن اینکه ساختار نظام آموزش عالی کشور افراد را به سمت تقلب و میدان انقلاب می برد.

مشکل مربوط به رسانه ها نیست

زردار در رابطه با نقش رسانه ها در تبلیغ و ترویج بیجا پیرامون این پدیده گفت: من چنین چیزی را حداقل در رسانه های اصلی و نشریات پر تیراژ ندیدم. ممکن است فردی را که رزومه ای مبتنی بر یکسری تقلب ها دارد پررنگ کرده باشند اما مشکل مربوط به رسانه ها نیست.

این کارشناس ارتباطات اظهار کرد: کار اصلی که رسانه ها باید انجام دهند این است که از تمام فنون خود استفاده کنند برای اینکه دانشگاهی ها و پژوهشگران را وارد بازی کند و آنها را وادار به صحبت کنند.

وی تاکید کرد: آنچه که در حال حاضر بعد از انتشار گزارش ساینس اتفاق افتاده، این است که یکسری افراد اظهارنظر کدند و این اظهارنظرها با واکنش های مثبت و منفی زیادی در میان هم قطارانشان مواجه شده است. البته عده ای هم به خاطر هزینه ای که گمان می کنند اگر حرف بزنند مجبورند بپردازند، سکوت می کنند.

زردار در ادامه خاطرنشان کرد: به نظرم مهمترین کاری که رسانه ها می توانند انجام دهند، این است که افرادی که تردید و نگرانی دارند را ترغیب کنند تا به انتشار گزارش هایی که نشان دهد دغدغه عمومی مبنی بر نحوه عملکرد آموزش عالی وجود دارد، دست بزنند.

وی بیان کرد: البته نمی گویم در این مساله پای سوداگری رسانه ها و تبلیغات تجاری وسط نیست اما معتقدم وجه غالب این پدیده حداقل اینطور نیست و ما در رسانه های علمی چنین داستانی را به عنوان یک روند غالب نداریم.

زردار ادامه داد: حال که می خواهیم راجع به این پدیده صحبت کنیم باید بگویم کنشگران اصلی که این مشکل را شکل دادند، رسانه ها نیستند و در این تقلب ذینفع نبودند. شاید بزرگترین گناه رسانه ها این باشد که راجع به این معضل حرف نزدند.

وی خاطرنشان کرد: چراکه، اگر راجع به آن صحبت شود احتمالا تغییرات ساختاری پیرامون آن ایجاد شود و برنامه ریزان و تصمیم گیران متوجه شوند که لازم است در این باره تجدید نظر کنند و یا دانشگاهیان احساس کنند که زیر ذره بین هستند و دیگر جرات نکنند که هرچیزی را به عنوان محتوای علمی وارد رزومه خودشان بکنند و تردیدی در رفتن به میدان انقلاب کنند.

این کارشناس علمی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: می توانیم بگوییم رسانه ها در این زمینه قصور کرده اند اما تبلیغات تجاری که در این زمینه انجام می شود عمدتا از طریق رسانه ها نیست و از کانال های دیگر اتفاق می افتد.

 

گفت و گو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا